اعلام نتایج انتخابات بر روی قیمت دلار چه تاثیری داشت؟ +نمودار

تبلیغات بنری


اقتصاد جهانی نوشت: شرایط پرریسک بازار ارز یک هفته دیگر تمدید شد. شکست انتخابات ریاست جمهوری در دور اول باعث شد تا بازار یک هفته دیگر منتظر رهبر جدید دولت و جایگاه سیاسی و اقتصادی وی باشد.

بر اساس نظر کارشناسان بازار ارز، بر اساس سوابق و رویکرد هر یک از نامزدهای انتخاباتی، پیش بینی های متفاوتی به نمایش گذاشته می شود. به گفته آنها، روند مثبت به سمت آینده روابط خارجی کشور یکی از مهم ترین مواردی است که در جهت گیری نرخ ارز در بازار غیر رسمی تاثیرگذار است. در صورت کاهش سطح تحریم ها و بهبود روابط تجاری با سایر کشورها، بالطبع منابع ارزی ورودی به کشور نیز افزایش می یابد و در نتیجه با افزایش عرضه، نرخ ارز کاهش می یابد و به نوبه خود افزایش سطح تحریم ها با انزوای اقتصاد و ریسک های پیش روی تجارت که نشان دهنده رشد نرخ ارز در بازار است. تحلیلگران معتقدند نتیجه دور اول انتخابات پاسخ مناسبی به نگرانی فعالان ارزی نداد و در نتیجه شرایط پرمخاطره و سطحی بازار برای یک هفته دیگر تمدید شد.

قیمت دلار آزاد در بازار در پایان هفته گذشته پس از حدود 50 روز وارد کانال 61 هزار تومان شد. انتظار می رفت در صورت اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری در روز شنبه، روند جدید نوسانات نرخ ارز نیز مشخص شود. اما همانطور که اشاره کردیم با کشاندن انتخابات به دور دوم، بازار نیز در سطوح قیمتی جدید یخ زد. بر این اساس، قیمت هر اسکناس دلار آزاد که امروز پنجشنبه در بازار با قیمت 61 هزار و 300 تومان معامله شد، با حدود 100 تومان کاهش به 61 هزار و 200 تومان رسید. البته این در حالی است که جهت گیری نرخ ارز در معاملات فردا بر خلاف بازار پول مثبت بود. یورو و پوند انگلیس تقریباً دامنه نوسانات مشابهی را ثبت کردند اما با روندی افزایشی. یورو 150 تومان افزایش یافت و با قیمت 66 هزار تومان فروخته شد. پوند با 100 تومان افزایش به 77 هزار و 700 تومان به فعالیت روزانه خود پایان داد.

تعدیل قیمت یکی از اعضای اصلی خانواده ارز
دیروز همزمان با کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز، نیم و چهارمین بدون نوسان به کار خود ادامه دادند. اما سکه طلا با طرح جدید بر خلاف دو برادر کوچکتر با حدود ۲۹۰ هزار تومان کاهش ۴۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان معامله شد. تحلیلگران معتقدند روند کاهشی قیمت سکه طلا نتیجه اصلاح نرخ رشد قیمت در هفته گذشته است.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *