اقتصاد ایران از تله فقر عبور می‌کند؟

تبلیغات بنری


خبرآنلاین نوشت: با وجود اینکه ۱۱ روز تا رای‌گیری چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی مانده و حدود یک هفته از آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها می‌گذرد، اما هنوز هیچ یک از شش نامزد ریاست‌جمهوری موضع و استراتژی میدانی خود را روشن نکرده‌اند. اهمیت اشتغال و رفع بیکاری را نشان ندادند.

مسعود مزیگیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله برنامه های خود در خصوص ایجاد نظام ملی بیمه بیکاری با اولویت دانشجویان و فارغ التحصیلان متاهل به منظور کاهش سن ازدواج جوانان و ساماندهی و هدایت حمایت های دولتی در جهت ایجاد فرصت های شغلی.

آنطور که امیرحسین قاضی زاده هاشمی، دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت; کاهش تورم، ایجاد فرصت های شغلی و رفع فقر شدید سه اولویت اقتصادی دولت آینده خواهد بود.

سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز گفت: دانشگاه ها باید به اشتغال و تامین ارز کمک کنند.

همانطور که علی رضا زاکانی تایید کرد؛ در همین کلان شهر تهران 7 درصد بافت فرسوده است و 17 درصد مردم نیز در این بافت فرسوده زندگی خواهند کرد.

دولت ها محافظه کار هستند

در همین رابطه حامد حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار، یکی از مزیت‌های رقابت‌های انتخاباتی به‌ویژه برای نامزدهای ریاست‌جمهوری را این است که موضوعات بهتری را مطرح می‌کنند و مطالبات و نظرات مردم اغلب در مناظره‌های انتخاباتی مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

وی می افزاید: دولت هایی که تشکیل می شود بسیار محافظه کار می شوند و فعالیت خود را در جهت های گسترده و مبهم آغاز می کنند و کمتر به مسائل ریز و تخصصی و مطالبات عمومی مردم توجه می کنند.
در حال حاضر نیز با توجه به مشکلات فراوانی که در کشور به وجود آمده است، مشکلات اقتصادی و اجتماعی دو رویکرد مهم و خطرناک نسبت به انتقادات و مطالبات مطرح شده از سوی مردم را تشکیل می دهد.

این کارشناس بازار کار توضیح می دهد: مردم در حال حاضر مطالبات عمومی زیادی نسبت به جامعه دارند که اکنون مورد توجه این کاندیداها نیز قرار گرفته است. آنها می خواهند شرکت کنند و آزادی های اجتماعی را می خواهند و این مسائل در بحث های انتخاباتی مطرح می شود و این درست است.

حاج اسماعیلی می گوید: در حوزه مسائل کلان اقتصادی، معیشت، درآمد و رفاه مردم مطرح می شود و کمتر تخصصی مانند اشتغال، راهکارها و راهکارهای آن مطرح می شود. خب این یکی از مسائلی است که باید مطرح شود.

استراتژی جدیدی برای جذب نیرو نداشتیم

این کارشناس بازار کار در ادامه می گوید: چون در کشور ما مشکلات فراوانی وجود دارد، به ندرت این موضوعات به صورت دقیق و تخصصی در جایگاه های کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح می شود. اگرچه اینها مسائل مهمی هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.

حاج اسماعیلی می افزاید: اما از جنبه منطقی که خود من به این موضوع نگاه می کنم، در سال های گذشته شاهد بودیم که راهبرد خاصی برای اشتغال وجود نداشت. این احتمالا یکی از ضعف های جدی بود.

وی خاطرنشان کرد: آنها بیشتر به این فکر می کردند که بتوانند پروژه های ناتمام که جزو پروژه های خدماتی و مطالبات جدی مردم است را حل کنند. یا بسیاری از کارگاه ها و شرکت هایی که در زمینه اشتغال مشکل ایجاد کردند و چون می توانستند در زمینه تبلیغات به دولت کمک کنند، به سراغ آنها رفتند و آنها را سامان دادند. اما هیچ استراتژی مشخصی برای جذب نیرو در دولت وجود نداشت.

این کارشناس بازار کار تصریح می کند: بنابراین با وجود پایین بودن نرخ بیکاری اعلامی بر اساس آمارهای دولتی که به نظر من جای بررسی جدی دارد چرا که بخش زیادی از این کاهش ها را در آمار تامین اجتماعی شاهد هستیم و همچنین بیمه خانه و بیمه برای زنان، دختران و دانشجویان و بیمه های تخصصی که فرصت شغلی ایجاد نمی کرد، اما خدمات بیمه ای برای آنها وجود نداشت. آنها مانند کارگران ساختمانی و رانندگان حمل و نقل، فعال تر شده اند و بر نرخ بیکاری تأثیر گذاشته اند.

حاج اسماعیلی خاطرنشان می کند: اما دولت نتوانست طرح و برنامه خاصی ارائه دهد. ابزار نداشت و درگیری های زیادی وجود داشت که به هر حال به دلیل مشکلات وجود داشت و دولت زمان کمتر و برنامه کمتری برای ورود به این حوزه ها داشت.

استراتژی اشتغال دولت چهاردهم چیست؟

وی می گوید: اما قطعاً باید بتوانیم برای بحث اشتغال در کشور در دولت چهاردهم راهبرد مشخصی را برنامه ریزی و برنامه ریزی کنیم. زیرا در سه دسته با مشکل جدی مواجه هستیم و نرخ بیکاری در این بخش ها کاهش چندانی نداشته است.

این کارشناس کارگری می افزاید: در مورد فارغ التحصیلان نیز در سال های اخیر شاهد مهاجرت آنها بوده ایم و برای یافتن کار در کشور با یأس و ناامیدی مواجه بودند.

حاج اسماعیلی تصریح می کند: نرخ بیکاری در بین جوانان به طور کلی بالا است و ما در این بخش ها موفقیت چندانی کسب نکرده ایم و برای بانوان به عنوان قشر جدید و جذاب که متقاضیان جدید بازار کار هستند کار خاصی انجام نداده ایم. .

وی می گوید: بر این اساس باید راهبردی متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه ما از جوانان، فارغ التحصیلان و زنان طراحی کنیم. رشد و توسعه بازار کار را کنار بگذاریم که می تواند اقتصاد را شکوفا کند، رفاه عمومی را بالا ببرد و در عین حال باعث پیشرفت کشور شود.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان می کند: در خصوص مشاغلی که مناسب سه دسته جوانان، فارغ التحصیلان و زنان است، باید برای اقناع آنها تلاش کند. انتظار داریم به سمت مشاغل سنتی، محدود و غیرمسئولانه در جامعه بروند که قطعا نمی تواند رضایت آنها را جلب کند و به بازار کار جذب کند. خیلی مهمه زیرا برای آنها باید درآمد، وضعیت شغلی و انگیزه هایی که می تواند انگیزه ورود به بازار کار را در آنها ایجاد کند در نظر گرفته شود.

حاج اسماعیلی ادامه می دهد: در عرصه توسعه و پیشرفت کشور باید به دنبال شرایط جدیدی باشیم که بتواند تحولی را در کشور ایجاد کند و کشور را به جلو حرکت دهد و در عین حال تولید ثروت را در کشور افزایش دهد. کشور. در این زمینه فکر می کنم الان اقتصاد دیجیتال بسیار مهم است و سهم ما در اقتصاد دیجیتال بسیار کم است. محاسبه درصد 10 درصد برای آن دشوار است. در دنیا این عدد تقریباً به 45 درصد رسیده است و سهم ما بسیار کم است.

وی می گوید: خب در این حوزه باید به فناوری اطلاعات و مشاغلی که در اینترنت و فضای مجازی ایجاد می شود روی بیاوریم.

آیا از تله فقر عبور می کنیم؟

این کارشناس بازار کار می گوید: ما نتوانستیم از این حوزه ها بهره برداری کنیم و این یک فرصت استثنایی در کشور است اگرچه می تواند به توسعه و افزایش بهره وری در اقتصاد منجر شود، اما می تواند منجر به شناسایی مشاغل جدید برای جوانان شود. فارغ التحصیلان و زنان در این بخش ها اسکان داده می شوند.

حاج اسماعیلی می گوید: این راهبرد باید در دولت چهاردهم لحاظ شود. در بین کاندیداهایی که در این زمینه برنامه دارند، هنوز روند خاصی را شاهد نبوده ایم.

وی تاکید می کند: امیدواریم در روزهای آینده شاهد باشیم که از طریق مشاوران متخصص خود بتوانند این بحث ها را مطرح کنند که توجه گروه های کارکردی مانند فارغ التحصیلان، جوانان و بانوان را به خود جلب کند و در عین حال امیدواری ایجاد کند که اقتصاد ایران می تواند رشد کند. به این ترتیب کاملا سنتی و روزمره شد و نتوانست رونق ایجاد کند و سرانه جمعیت را افزایش دهد و باعث فقر بیشتر در کشور شود.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *