بیدال نوشت: اگرچه خودروسازان داخلی هنوز به شدت به خودروهای قدیمی متکی هستند، اما این شرکت ها که از بازار انحصاری برخوردار هستند، در یکی دو سال گذشته تلاش کرده اند تا خودروهای جدید را توسعه دهند و تولید کنند. البته اکثر این خودروهای به اصطلاح جدید تنها تغییرات جزئی و ارتقاء روی همان خودروهای قدیمی هستند که با نام یا پسوند جدید وارد بازار خواهند شد، اما با این حال، این مدلها نیز میتوانند تا حدودی به خودروهای کسلکننده اضافه کنند. نگاه خسته کننده بازار خسته کننده برای خودروهای محلی. به گفته مسئولان خودروسازان داخلی، بسیاری از این پروژه ها تا پایان سال جاری به اتمام می رسد و طی شش ماه آینده شاهد عرضه خودروهای جدید زیادی در بازار خواهیم بود. بنابراین قصد داریم با تمامی خودروهای جدید ایرانی که تا پایان سال 1403 راهی بازار می شوند آشنا شویم.
سهند
برای اولین بار در دو سال اخیر و در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که مدل های جدید سایپا اطلس و سهند رویت شد و اگرچه اطلس ماه ها در دست خریداران است، اما همچنان وجود دارد. خبری از سهند نیست طبیعتا سایپا از ابتدای سال جاری پیش فروش این خودرو را آغاز کرده و نمونه های ثبت نامی آن تا پایان سال تحویل خریداران می شود. سهند فیس لیفت اولیه ساینا با طراحی مجدد کامل در جلو و عقب است. مانند اطلس، این خودرو نیز از داشبورد کاملاً جدیدی با اینله های دو رنگ در داخل استفاده می کند. سهند همچنان از همان موتور M15 1.5 لیتری هشت سوپاپ از خانواده ساینا و کوئیک استفاده می کند، اما با به روز رسانی های جزئی مانند زمان بندی متغیر سوپاپ ها، موتور اکنون کمی قدرتمندتر شده و 90 اسب بخار قدرت تولید می کند. قیمت سهند هنوز مشخص نیست اما با توجه به پیش پرداخت 227 میلیون تومانی در طرح های پیش فروش، قیمت نهایی این خودرو باید حدود 450 میلیون تومان باشد.
بچه ها دانا
ایران خودرو برای اولین بار در دی ماه 1401 هجری قمری نسخه ارتقا یافته موتور توربو EF7 را در داینا پلاس اتوماتیک ارائه کرد و حدود شش ماه بعد با اعلام مشخصات رسمی این نسخه متوجه شدیم که ایران خودرو در نظر دارد تا از موتور توربو EF7 استفاده کنید. یک نام محبوب و به یاد ماندنی در بین جوانان دهه 1940 و 50 زینت نسخه قوی تر و جذاب تر از پیکان بود. پس از حدود یک سال و نیم به گفته مدیر پروژه جوانان دانا بالاخره این خودرو مرداد ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد. نکته قابل توجه دانا یانگ وجود نسخه ارتقا یافته موتور EF7 توربو است که با تغییراتی مانند ارائه سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ دوگانه، قدرت کمی بالاتر 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر دارد. Dyna Youth از داینا پلاس معمولی با نخ قرمز دور جلوپنجره، منبت های قرمز رنگ داخل چراغ های جلو و منبت های نقره ای روی پدال ها با عبارت TURBO متمایز می شود.
شاهین پلاس
سایپا که سال هاست به دنبال حل مشکل اصلی شاهین یعنی موتور توربین قدیمی و کم بازده بوده است، بیش از یک سال پیش در اواخر فروردین 1402 هجری قمری و طی یک دوره زمانی از شاهین پلاس با موتور جدید رونمایی کرد. مراسم ویژه در کارخانه مگا موتور. این خودرو مجهز به موتور ME16 است که در اصل نسخه سایپا از موتور TU5 یا به عبارتی نسخه ایرانی موتور پژو-سیتروئن EC5 است که از قراردادهای برجام به سایپا آمده است. سایپا به تازگی کاتالوگ رسمی شاهین پلاس را منتشر کرده و به زودی فروش آن را آغاز می کند. این خودرو برای اولین بار در نسخه اتوماتیک عرضه می شود و مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که همان گیربکسی است که در تارا و داینا پلاس شاهد آن هستیم. برای نمای داخلی مدل شاهین پلاس، رنگ مشکی و کرم در نظر گرفته شده است و سه مورد جدید شامل تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرمکن صندلی های جلو و رنگ بندی عقب به لیست امکانات اضافه شده است. پنجره ها. .
پارس خودرو، ص 90
در اواخر فروردین 1402 هجری شمسی، سایپا از خودروی جدید دیگری به نام P90 در کنار شاهین پلاس رونمایی کرد. این خودرو در واقع نسخه ایرانی رنو تندر 90 است که با توجه به برخورداری از امتیاز پلت فرم و زیرساخت های تولید در کشور، سایپا قصد دارد آن را از طریق پارس خودرو دوباره به خط تولید برساند. P90 کاملاً در جلو و عقب بازطراحی شده است و شبیه تندر 90 نیست اما در داخل آن از همان داشبورد قدیمی استفاده شده که از ساندرو گرفته شده است. زیر کاپوت این خودرو به جای موتور اصلی رنو، همان موتور 1.6 لیتری ME16 قرار داده شده بود که با شاهین پلاس مشترک است. نیروی این موتور در P90 از طریق گیربکس پنج سرعته دستی شاهین منتقل خواهد شد. طبق برنامه اعلام شده پارس خودرو، قرار است 40 هزار دستگاه از P90 در سال جاری تولید شود، اما از آنجایی که این خودرو همچنان در مرحله آزمایش است، تحقق چنین طرحی بعید به نظر می رسد.
ررا
بیش از دو سال پیش در بهار سال 1401 ایران خودرو از اولین کراس اوور خود با نام ریرا رونمایی کرد و حالا بالاخره پس از طی مراحلی طولانی، این خودرو آماده عرضه به بازار شد. ررا بر روی پلت فرم نسل اول پژو 2008 ساخته شده است که در زمان برجام وارد ایران شد. این کراس اوور ایرانی مجهز به همان موتور دانا یوث، نسخه ارتقا یافته موتور EF7 توربو با قدرت 160 اسب بخار است و نیرو از طریق همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE منتقل می شود. البته گفته می شد که نسخه های دیگری از ریرا با موتور TU5P تولید خواهد شد. چندی پیش قیمت ررا یک میلیارد و 270 میلیون تومان اعلام شد، اما بلافاصله وزیر صمت در مصاحبه ای اعلام کرد که این خودرو از شهریور ماه با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به فروش می رسد. بنابراین، هنوز قیمت نهایی کراس اوور ررا مشخص نیست، اما به نظر می رسد عرضه آن در طول سال جاری قطعی باشد.
KMC Eagle
در حالی که تمامی خودروهای این لیست از ایران خودرو و سایپا بودند، شرکت کرمان موتور قصد دارد تا پایان امسال اولین خودروی ملی خود را روانه بازار کند. این خودرو در اصل فیس لیفت J4 است که فرنچایز پلتفرم آن کرمان موتور از یک شرکت چینی خریداری کرده است. عقاب اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور 1401 در قالب یک نمونه اولیه دیده شد و سرانجام در بهمن 1402 نسخه نهایی و تولیدی آن در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش درآمد. در Eagle شاهد طراحی جدیدی در قسمت دماغه هستیم که البته ظاهر چندان زیبایی ندارد و به سادگی با J4 متفاوت است. در داخل داشبورد مشابه JAC را می بینیم که تنها با منبت کاری های دو رنگ برای صندلی ها و درها همراه است. زیر کاپوت Eagle یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر J4 با قدرت 104 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر قرار دارد و قدرت خود را به همان گیربکس CVT قبلی منتقل می کند اما طبق گزارش ها امکان عرضه وجود دارد. یک جعبه دنده پنج سرعته دستی وجود خواهد داشت.
صندوقدار پژو 207
207 صندوقدار خودرو جدیدی نیست و پیش از این در بازار کشورمان ظاهر شده بود اما قرار است امسال با تغییراتی به خط تولید بازگردد. این خودرو برای اولین بار در خرداد 1396 به دست خریداران رسید و پس از مدت کوتاهی در سال 1397 به دلیل افزایش فشار تحریم ها و توقف واردات گیربکس اتوماتیک، ایران خودرو تولید خود را متوقف کرد. سپس در آذرماه 1402 در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، رئیس اداره توسعه ایران خودرو از بازگشت 207 صندوق به خط تولید ایران خودرو خبر داد برنامه تولید ایران خودرو برای سال 1403 و از آن قرار است در دو نسخه دستی و به صورت خودکار به بازار عرضه شود. مهم ترین تغییر Cashier 207 جدید نسبت به مدل قبلی، مجهز بودن آن به موتور TU5P است که قدرتی معادل 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتون متری دارد. از نظر انتقال نیرو، این پژو باکسر با گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید ایران خودرو عرضه می شود، اما ایران خودرو قصد دارد نسخه دستی 207 باکسر را نیز تولید کند.
ettelaat به نقل از بهارین