تصاویر/ هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

تبلیغات بنری


بهارین:

«شکارچی خاموش» نام سامانه جدید لیزری ضد پهپاد ایران است که در نماز جمعه رویت شد. این سلاح کشنده چه ویژگی هایی دارد؟

در نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب، سامانه‌های مختلف پدافند هوایی برای حفاظت از مکان نماز تجهیز شد که مهم‌ترین آنها، سلاح لیزری جدید ضد پهپاد ایرانی بود. سیستم لیزری پدافند هوایی که در یکی از عکس های ارسالی کاربران نشان داده شده، Silent Hunter است که در ادامه بررسی فنی آن را معرفی می کنیم.

با سیستم جدید لیزری ضد پهپاد ایران آشنا شوید

در سال 2017، شرکت بازاریابی دفاعی چینی Poly Technologies از سلاح لیزری جدیدی به نام شکارچی خاموش در نمایشگاه ابوظبی رونمایی کرد. این سیستم دفاع هوایی قدرتمند می تواند به لطف لیزرهای فیبر صفحات فولادی ضخیم را ذوب کند و برای انهدام هواپیماهای بدون سرنشین مناسب است.

در سال 2016، چین برای محافظت از رهبران G20 در هانگژو، از این سیستم لیزری به همراه نسخه پیشرفته تر آن به نام LASS برای ارتفاعات کم استفاده کرد. این سامانه پیشرفته با حداکثر توان 30 تا 100 کیلووات و برد تا 4000 متر، سلاحی قدرتمند در برابر تعداد زیادی پهپاد و پهپاد است.

تاریخچه توسعه سلاح های لیزری در چین

فناوری لیزر فیبر دارای مزایای بسیاری از جمله هزینه کم، تکنولوژی بالا، پایداری مناسب، نیاز کمتر به نگهداری و تعمیر است، از طرفی سازگار با محیط زیست بوده و توانایی بالایی در مقاومت در برابر گرد و غبار، ضربه، رطوبت و دما دارد. .

هزینه تولید پهپاد انتحاری در خاورمیانه بسیار مقرون به صرفه و کم است و با یک دوربین و یک بمب کوچک نصب شده بر روی آن می تواند در ارتفاعات پایین نفوذ کند.
را
از پهپادهای خاورمیانه می توان به شهید 136 و شهید 238 اشاره کرد که می تواند آسیب جدی به پایگاه های نظامی و پالایشگاه های نفت وارد کند. در واقع چند هزار دلار می تواند تا چند میلیون دلار خسارت وارد کند. استفاده از سلاح های لیزری می تواند تا حد زیادی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کند.

عربستان سعودی علاوه بر ایران مجهز به سلاح لیزری شکارچی خاموش، توانست با قراردادی با چینی ها، سامانه های متعددی برای مقابله با پهپادهای ارزان قیمت خریداری کند.

عربستان سعودی تاکنون موفق شده است 13 پهپاد انتحاری را با استفاده از این سلاح قدرتمند رهگیری و منهدم کند. سیستم لیزری پیشرفته چین در میدان نبرد ثابت کرده است که قابل اعتماد و قابل اعتماد است که در ارتفاعات پایین کشنده است.

شکارچی خاموش نه تنها به عنوان یک سیستم دفاع هوایی در ارتفاع پایین استفاده می شود، بلکه می تواند توسط پلیس برای مبارزه با تروریسم نیز استفاده شود. این سلاح لیزری در ارتفاع پایین قادر است پهپادهای کوچک را با سرعت کم و با دقت بالا رهگیری کند.

مشخصات فنی سلاح لیزری جدید ایرانی

سلاح لیزری Silent Hunter دارای توان خروجی 30 کیلووات و حداکثر برد 4 کیلومتر است. لیزر فیبر قدرتمند می تواند از 5 لایه صفحات فولادی به ضخامت 2 و 5 میلی متر عبور کرده و هدف را از بین ببرد. شکارچی خاموش عمدتاً برای جستجو، ردیابی، رهگیری و انهدام هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاعات کم استفاده می شود.

این سلاح مرموز چینی سرعت واکنش بالایی دارد و می تواند چندین هدف را همزمان رهگیری کند. هر رهگیری موفق کمتر از 1 دلار هزینه دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. در مقایسه با سلاح‌های سنتی ضد پهپاد، استفاده از توپ‌های لیزری برای حمله به هواپیماهای بدون سرنشین – به ویژه آنهایی که انتحاری و مخرب هستند – جادو را با جادو شکست می‌دهد!

برای شکار پهپادها می توان از روش های مختلفی از جمله موشک، سیستم های پارازیت و حتی ضبط فیزیکی استفاده کرد. سلاح های لیزری برای کشورها بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، در سال 2019، چندین پهپاد به پالایشگاه های نفت عربستان حمله کردند و تولید نفت این کشور را به نصف رساندند و هزاران بشکه نفت را در دریا سوزاندند.

سامانه ضد پهپاد Silent Hunter می تواند به طور موثری نیاز به استفاده از تجهیزات مختلف شناسایی و رهگیری را از بین ببرد و با تمرکز بر شناسایی و رهگیری اهداف، کمک زیادی به دفع تهدیدات هوایی در ارتفاعات پایین کند. سلاح لیزری جدید ایرانی چهار مدل تولید توان 5 کیلووات، 10 کیلووات، 20 کیلووات و 30 کیلووات ارائه می دهد.

شعاع تشخیص این سامانه 4000 متر، برد اکتساب هدف آن بیش از 4 کیلومتر است و به لطف این ویژگی می تواند اهدافی با قطر 2 متر و سرعت پرواز کمتر از 60 متر بر ثانیه را شناسایی کند. این سیستم دارای دو نسخه ثابت و سیار بوده و قابل نصب بر روی شاسی چرخدار 6*6 می باشد.

سلاح لیزری Silent Hunter چه ویژگی هایی دارد؟

سایلنت شکارچی، یک سامانه دفاع هوایی ارزان قیمت و دقیق، دارای ویژگی ها و مزایای زیر نسبت به سلاح های پدافند هوایی معمولی است:

سرعت بالایی در پاسخگویی به دستورات صادر شده از اتاق فرمان دارد و هر نقطه ای را که هدف قرار دهد منهدم می کند.

او توانایی حمله به چندین هدف را به طور همزمان دارد، سرعت اصابت و رهگیری بالایی دارد و اهداف را تنها در 6 ثانیه هدف قرار می دهد.

کم هزینه، ارزان است و فقط از برق استفاده می کند. قیمت هر گلوله آنها کمتر از یک دلار است، دردسر حمل مهمات را ندارند و استفاده از آنها آسان است.

سلاح لیزری در نماز جمعه

یکی از سامانه های مهم و قدرتمندی که برای حفظ جو در روز جمعه و در هنگام سخنرانی و نماز دسته جمعی به امامت رهبر انقلاب استفاده می شد سامانه «شکارچی خاموش» بود. این سامانه پدافند هوایی چندین بار مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل دقت بالا و سرعت عمل فوق العاده ای که دارد، آزمون خود را پس داده است.

این اولین بار است که از این سیستم لیزری برای مقابله با تهدیدات هوایی استفاده می شود و هنوز مشخص نیست که ایران دقیقا چه زمانی توانسته آن را از چین خریداری کند.

پهپادها و پهپادها نقش مهم و موثری در تخریب مکان های مهم دارند و یکی از دلایلی که چین چنین سلاح پیشرفته و ارزانی تولید کرده مقابله با این تهدیدات است.

عکس/ هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

عکس/ هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

عکس/ هدیه ویژه چین به ایران برای مقابله با اسرائیل

منبع: تول نیوز

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *