سبد معیشت شهریور بیش از ۳۶ میلیون تومان

تبلیغات بنری


هزینه خوراک ماهیانه 14 میلیون تومان بوده است

بهارین:

در سال‌ها و ماه‌های اخیر، به دلیل تورم بالای حاکم بر همه کالاها و خدمات، هزینه‌های زندگی خانواده‌های کارگری افزایش یافته است. در این صورت محاسبه سبد معیشت برای یک خانواده متوسط ​​کارگری (با احتساب بند دوم ماده ۴۱ قانون کار) کار ساده ای نیست. هزینه های غذا به طور چشمگیری افزایش یافته است، و علاوه بر این، هزینه های آموزش کودکان، تامین مسکن حتی برای یک سرپناه سیار 40 یا 50 متری و پول برای درمان و مراقبت های بهداشتی، رقم بسیار سنگینی است که نمی توان صرفاً با ضرب و تقسیم محاسبه کرد. .

با تمام این اوصاف و از آنجایی که معیار استاندارد در سال های اخیر در شورای عالی کار، محاسبه سبد غذایی برای یک خانواده متوسط ​​و اعمال ضریب برای محاسبه سبد معیشت خانواده است، با محاسبه هزینه های خوراک و آشامیدن خانواده، امکان پذیر است. برآورد بسیار «تخت» از آنچه از این سبد به دست آمده است.

این گرانی ها همچنان ادامه دارد. در شهریور ماه نان در استان های مختلف کشور حداقل 25 درصد گران شد و در اولین روزهای مهر با دستور دولت قیمت شیر ​​و لبنیات با افزایش 20 درصدی رسمی مواجه شد. سبد معیشت محاسبه شده توسط «کشاورزان توفیقی» فعال کارگری برای شهریور ماه سال جاری بر اساس داده های انستیتو پاستور و مرکز آمار ایران و شامل قیمت رسمی مواد غذایی است.

این سبد تقریبی و ساده است و او در توضیح خود می گوید: سبد غذایی برای فرد بدون توجه به فعالیت بدنی محاسبه می شود، زیرا سبد حداقلی است وگرنه میانگین سنی خانواده 3.3 نفر، جنسیت، فعالیت بدنی و. .. قرار بود میانگین 2395 کالری برای هر نفر تغییر کند.

جدول بالا میزان مصرف غذای خام به ازای هر فرد در روز است، اما “نیازهای تغذیه ای واقعی هر فرد در روز” را نشان نمی دهد. به همین دلیل این اقلام فرآوری شده و به وعده های غذایی واقعی تبدیل شده اند. توفیقی در این خصوص می گوید: جدول فوق بسیار خام و ثابت است و با استخراج نسبت اقلام آن نمی توان سبد غذایی واقعی خانواده های کارگری را به دست آورد. بنابراین این اقلام با در نظر گرفتن شرایط تبدیل به وعده غذایی شدند: در نظر گرفتن سه وعده غذایی و بدون احتساب تنقلات، تنقلات و مکمل های غذایی. فقط یک وعده غذای گرم و دو وعده غذایی ساده (صبحانه و شام) در نظر گرفته شده است و برنامه 15 روزه برای یک رژیم غذایی سنتی و حداکثری برای همه افراد در نظر گرفته شده است.

در نتیجه برای شهریور 1403 بر اساس تحلیل قیمت منتشر شده توسط مراجع قانونی، هزینه هر وعده غذایی منزل محاسبه شد. صبحانه و شام شامل غذاهایی مانند کره، مربا، پنیر، مربا، تخم مرغ آب پز، پنیر، عسل یا پنیر با خیار و گوجه فرنگی است و میانگین قیمت هر نفر برای هر وعده 279102 ریال است.

متوسط ​​هزینه یک وعده غذای گرم یا ناهار که بر اساس برنامه غذایی پانزده روزه شامل غذاهای رایج ایرانی است، بر اساس جداول محاسبه شده برای هر نفر 67.3717 ریال است.

در نتیجه، به جدول زیر از هزینه های غذا برای یک خانواده متوسط ​​3.3 نفری می رسیم: هزینه روزانه غذا برای یک خانواده متوسط ​​حدود 466 هزار تومان است. این خانواده ماهانه حدود 13990000 تومان فقط برای غذا هزینه می کنند. در نتیجه ارزش سبد غذایی خانوار کارگری به 13 میلیون و 990 هزار تومان می رسد.

معیشت شهریور بیش از 36 میلیون تومان / هزینه خوراک ماهیانه نزدیک به 14 میلیون تومان

پس از محاسبه سبد غذایی نوبت به محاسبه سبد معیشت خانواده می رسد. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، کارگران در دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی قرار می‌گیرند و در این دو طایفه سهم خوراک در هزینه‌های زندگی ۳۸.۰۵ درصد است. بر این اساس سبد معیشت خانوارهای کارگری شهریور 1403 هجری قمری بر اساس فرمول زیر به دست می آید:

367,879,632 = 38.05/100*139978200

در واقع نرخ نزدیک به واقعی سبد معیشت خانوارهای کارگری متوسط ​​در شهریورماه امسال حدود 36 میلیون و 780 هزار تومان است که با حداقل دستمزد و مزایای ماهانه کارگران فاصله زیادی دارد.

توفیقی در خصوص این اعداد محاسبه شده می گوید: حداقل دستمزد برای 1403 نفر با احتساب 1.3 فرزند 10 میلیون و 897 هزار تومان است. بنابراین، این دستمزد تنها 29.62 درصد از هزینه های زندگی یعنی سبدی 36 میلیون و 780 هزار تومانی را پوشش می دهد.

سوال اینجاست که مابقی هزینه های معیشتی که حدوداً 26 میلیون تومان است، از کجا تامین شود، آیا بهتر نیست وزیر جدید کار جلسه ای برای ترمیم دستمزدها بر اساس نیاز دولت برگزار کند؟ قانون؟

گزارش: نسرین هزار مقدم

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *