سعید جلیلی; به دنبال عمق استراتژیک!

تبلیغات بنری


بهارین/یادداشت دریافت شد: در میزگرد فرهنگی شبکه دو در شامگاه شنبه 5 خرداد 1403 ه. حسین تعهد من به عنوان یک متخصص در زبان فارسی به وضوح و روشن سعید جلیلی کاندیدای سه دوره ریاست جمهوری یک سوال ساده می پرسد:

در دولت شما اگر زنی در رستوران بی حجاب یا کم حجاب باشد و رستوران تعطیل شود و صاحب رستوران ضرر اقتصادی ببیند و مردم با هم درگیر شوند و در تاکسی اینترنتی هم همین اتفاق بیفتد و باعث می شود ماشین به پارکینگ منتقل شود، پس برنامه شما چیست؟

سؤال کاملاً روشن و بدون ابهام است و سعید جلیلی به عنوان طرفدار برخورد با زنانی که به یونیفورم مورد نظر او پایبند نیستند باید پاسخ دهد: فرمان خدا باید اجرا شود وگرنه حجاب زن مهمتر از اقتصاد کشور است. رستوران یا خود راننده اسنپ باید فوراً بیاید پایین و اگر موافقت نکرد – که قبول نمی کند و می گوید نمی کند – باید بگوید که به این موضوع رسیدگی می کنم، چون اتفاقاً اصولگرایان کار خاصی دارند. علاقه به موضوع کلمه برخورد مدام می خواهند که با این و آن برخورد کنیم، اما ببینید سعید جلیلی کاندیدای اصولگرایان چگونه پاسخ می دهد. او می گوید:

“اگر ما عمق استراتژی را درک نکنیم، سطح آن را نیز درک نمی کنیم.” ما نمی‌توانیم بدانیم این یعنی چه!»

متوجه نشدی؟ 10 بار دیگه بخونش نمیفهمی چون معنیشو نمیدونی! واضح است که چنین پاسخ مغشوشی هرگز روزنامه نگاری با ذهنی سازمان یافته مانند تعظمی را قانع نخواهد کرد. پس دوباره می پرسد: «حالا تا زمانی که این عمق استراتژیک درک نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟» مردم باید اینطور باشند؟!

سعید جلیلی باز هم سعی می کند توضیح بدهد و مثل جمله قبل جواب گیج کننده ای می دهد در حالی که حداقل انتظار این است که دیگر از این اصطلاح استفاده نکند اما باز هم می گوید:اگر عمق استراتژی را بفهمیم، زنان به یک موضوع اصلی تبدیل می شوند، اما در این مسائل که اینطور تعریف می شود، نه!

واضح است که او در مقابل دوربین و زیر نورافکن جرأت دفاع از طرح النور و اقدامات وزارت کشور دولت را ندارد که به سینه اش سنگ می اندازد و نمی تواند بگوید و این است. واضح است که او مخالف آن است، زیرا او فقط از آن به عنوان یک قانون دفاع کرده است. یک طرح تفسیر می شود مسعود بزکیان ما را به تاریکی می کشاند و شکستش کافی است تا کوهنوردانی چون سعید جلیلی از دفاعش دست بردارند. عمق استراتژیک جذاب است!

عمق استراتژیک ادعایی سعید جلیلی ما را به یاد جوک معروف می اندازد که می گوید زلزله آمده و هرکس کاری انجام می دهد به او کمک می کند اما در آن زمان یک نفر مدام چوبی را به زمین می چسباند و بعد به آن نگاه می کند. وقتی از او پرسیدند چه باید کرد، پاسخ داد: در حال بررسی عمق فاجعه هستم!

این درک عبدالله از عمق مصیبت بود و این درک عبدالله از عمق تدبیر!

شاید چون در این پاراگراف نمی توانست از دو کلمه استفاده کند فرصت و ظرفیت تبدیل به اصطلاح «عمق استراتژیک» شد.

حالا آدم می فهمد چرا مذاکراتش تمام شده است احمدی نژاد که منجر به صدور قطعنامه های پی در پی علیه ایران شد و مهمترین دستاورد در هر دور از مذاکرات، تعیین مکان بعدی بود که 6 سال ادامه داشت. شاید او مشغول کشف عمق استراتژیک بود!

البته مهمترین سوال این است که آیا به نفع نامزد دیگری انصراف می دهد یا تا آخر باقی می ماند؟

البته ممکن است بسیاری از افرادی که قصد رای دادن نداشتند، با مشاهده نوع استدلال های کاندیدای انتخاباتی متوجه عمق استراتژیک تفاوت او با نامزد دیگر شده باشند.

با تشکر ویژه از نزار بخش که عمق راهبردی اندیشه های استاد و شجاعت وی را در اختیار مخاطبان قرار داد.

تبلیغات بنری

asriran به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *