سویه جدید یک بیماری خطرناک باعث نگرانی شدید سازمان جهانی بهداشت شد

تبلیغات بنری


ایسنا نوشت: مسئولان نهادهای بهداشتی بین‌المللی که بر شیوع بیماری MPOX (که قبلا آبله میمون نامیده می‌شد) می‌گویند که سویه جدیدی از ویروس عامل این بیماری به سرعت در مرزهای شرقی جمهوری دموکراتیک خلق کره در حال گسترش است. کنگو، “عمیقا نگران است.”

این ویروس که می تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی در سراسر بدن شود، عوارض جانبی شدیدی دارد که ممکن است در برخی افراد کشنده باشد.

اگرچه شیوع فعلی این بیماری به دلیل تماس جنسی است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این سویه ممکن است از طریق تماس نزدیک پوستی نیز منتقل شود.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می گویند سویه جدید خطر شیوع این بیماری را در سراسر مرزها و در سطح بین المللی دارد و یکی از کارشناسان آن را “خطرناک ترین سویه” این بیماری که تاکنون شناخته شده است، توصیف کرد. دور

شیوع جهانی آبله در سال 2022 از طریق واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر تحت کنترل قرار گرفت.

اما دسترسی محدود به واکسن‌ها و امکانات درمانی در جمهوری دموکراتیک کنگو، مقامات بهداشتی محلی را بر آن داشته است که هشدار دهند که ویروس ممکن است به کشورهای دیگر سرایت کند.

Leander Murhola Maserika، کارمند بخش بهداشت در استان کیوو جنوبی – یکی از مناطقی که این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو شیوع دارد – گفت: این بیماری می تواند از طریق فرودگاه ها به کشورهای دیگر برسد. فرد مبتلا به این بیماری که ضایعاتی نیز دارد صرفاً به این دلیل که در حال حاضر کنترل مرزی وجود ندارد از مرز عبور می کند.

او می گوید که نگران آسیب بیشتر است.

خطر رهاسازی

موارد MPox برای چندین دهه در این کشور آفریقایی افزایش یافته است.

ارقام رسمی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که در سال جاری نزدیک به 8000 مورد در جمهوری کنگو گزارش شده است که منجر به مرگ 384 نفر شده است. نیمی از این کودکان زیر 15 سال سن داشتند.

شیوع این بیماری در استان کیوو جنوبی، در نزدیکی مرزهای کنگو با رواندا، بوروندی و اوگاندا، نگران کننده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آزمایش نمونه‌های ویروسی گرفته شده از این منطقه اخیراً یک سویه جدید از ویروس را پیدا کرده است که باعث این بیماری می‌شود، حاوی جهش‌هایی که به نظر می‌رسد به گسترش آن در بین انسان‌ها کمک می‌کند.

اولین علائم امپوکس تب، سردرد، دردهای عضلانی و کمردرد در یک دوره پنج روزه است. سپس یک بثورات روی صورت، کف دست و کف پا ظاهر می شود.

در شهر معدنی کامیتوگا، جایی که اعتقاد بر این است که این بیماری در سپتامبر 2023 آغاز شده است، موارد در حال افزایش است.

افراد مبتلا در حال حاضر شامل دانش آموزان، کارکنان مراقبت های بهداشتی و تمام خانواده های آنها هستند.

سویه جدید در چندین شهر در امتداد مرز DRC، از جمله گوما، در مرز با رواندا کشف شد.

سازمان بهداشت جهانی گفت این وضعیت نشان دهنده خطر مجدد شیوع بیماری در سراسر مرزها و بین المللی است که می تواند منجر به افزایش خطر بدتر شدن بیماری شود.

کارشناسانی که در مورد شیوع فعلی به خبرنگاران توضیح داده اند، می گویند نگران هستند که ویروس جدید سریعتر و آسان تر گسترش یابد و باعث بیماری های جدی تر و مرگ و میر بیشتر در بین کودکان و بزرگسالان شود.

همچنین این نگرانی وجود دارد که آلوده کردن افراد بدون علائم خاص و بدون اطلاع از آلوده بودن آنها ممکن است باعث گسترش بیشتر بیماری شود.

پروفسور ترودی لانگ، استاد تحقیقات بهداشت جهانی در دانشگاه بریتانیایی آکسفورد، گفت که اعداد کنونی تنها نوک کوه یخ هستند و سویه جدید مطمئنا خطرناک ترین سویه کشف شده تاکنون است.

وی افزود: از تعداد موارد بیماری های خفیف و پنهان اطلاعی نداریم.

همچنین مشخص نیست که نوع جدید با چه سرعتی گسترش می‌یابد، واکسن‌های فعلی تا چه حد از مردم در برابر این بیماری محافظت می‌کنند یا اینکه آیا مصونیت ایجاد می‌کنند.

برای پاسخ به این سوالات آزمایشات بیشتری لازم است.

شیوع جهانی این بیماری از سال 2022 آغاز شد و از طریق جنسیت مرد به مرد در سراسر اروپا و آمریکا گسترش یافت و در این مورد بیماری توسط سویه Clade II ویروس Mpox ایجاد شد.

اما سویه جدید نسخه کشنده تری از شاخه اول است و با سایر عواملی که در شیوع های قبلی در منطقه ظاهر شده اند متفاوت است. این سویه همچنین می تواند از طریق تماس غیر جنسی نیز منتقل شود و آن را خطرناک تر کند.

بسیاری از کودکان از جمله نوزادان نیز در دوران جنینی خود به این سویه مبتلا شده اند.

همچنین گزارش هایی از تعداد کمی از سقط جنین در زنان باردار آلوده به این ویروس گزارش شده است.

برخی از بیماران عوارض طولانی مدت چشمی، پوستی و تناسلی را تجربه کرده اند.

گزارش شده است که یکی از کارکنان موسسات خدمات درمانی که از بیماران مبتلا مراقبت می کرد نیز به این ویروس مبتلا شده و بینایی خود را از دست داده است.

بر اساس آمار موارد عفونت مشاهده شده تاکنون در جمهوری دموکراتیک کنگو، میزان مرگ و میر در نتیجه آلودگی به این سویه در بزرگسالان 4 درصد و در کودکان 10 درصد است.

دسترسی ناکافی به واکسن

ژان کلود اودهاموخا، استاد دانشگاه در رواندا که در حال نظارت بر گسترش این بیماری در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو است، گفت: “اولین فردی که به این نوع جدید آلوده شد به احتمال زیاد مردی بود که رابطه جنسی داشته است.”

این بیماری اولین بار در فصل بارندگی که جاده ها مسدود شده بود و رفت و آمد مردم محدود می شد ظاهر شد.

دکتر Odahmoka هشدار داد که با شروع فصل خشک فعلی، به ویژه با تعطیلات دانشجویان، ممکن است شاهد انتقال بیشتر این بیماری باشیم.

ماسیریکا، کارمند بخش بهداشت در جنوب کیوو، گفت: “اگر بتوانیم کارکنان سازمان های بهداشتی را واکسینه کنیم، فکر می کنم می توانیم روند عفونت را کاهش دهیم.”

پس از گذشت مدتی از شیوع قبلی این بیماری، سازمان جهانی بهداشت گزارش هایی مبنی بر استفاده نژادپرستانه از نام آن در برخی جوامع اعلام کرد و پس از مدتی نام آبله میمون را به M.pox تغییر داد.

کارشناسان در آفریقا خواستار اقدام فوری برای کمک به جستجوی سویه جدیدی از ویروس Mpox و سرعت بخشیدن به توزیع واکسن شده اند.

در اوایل ژوئن، سازمان بهداشت جهانی نسبت به ادامه گسترش آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو ابراز نگرانی کرد.

این سازمان عدم آگاهی عمومی از این بیماری و نبود ابزار درمانی، واکسن و سایر اولویت های بهداشتی برای این کشور را از عوامل پیدایش سویه جدید عنوان کرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، خطر شیوع این ویروس در جمهوری دموکراتیک کنگو همچنان بالاست.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *