شرطِ موفقیت دولت چهاردهم در سیاست خارجی چیست؟

تبلیغات بنری


سیدجلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلیس در گفت و گو با «اطلاعات آنلاین» با ابراز امیدواری از اینکه مسعود پیشیان بتواند به وعده خود برای جلوگیری از تشدید تنش در سیاست خارجی عمل کند، گفت: تبیین سیاست خارجی، دکترین در جمهوری اسلامی در دسترس ماست و سطوح حکومتی بالاست، اما این دلیل نمی شود که تاثیر دولت ها در تقابل کشور با نظام بین الملل را نادیده بگیریم. همان طور که کشور در جریان طرح «هولوکاست» محمود احمدی نژاد و بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی، مبالغ هنگفتی را خرج کرد، فضای بین الملل برای توافق بر سر پرونده پیچیده هسته ای آماده شد.

وی افزود: ایران در چند سال گذشته شاهد انواع تحریم ها بوده است و به همین دلیل با وضعیت آشفته اقتصادی مواجه شده ایم. لذا در این مورد افکار عمومی با جدیت به برنامه ها و نظریه ها در حوزه سیاست خارجی می نگرد.

به گفته وی، اگر دولت پزشکی واقعاً به دنبال برنامه‌ای برای تنش‌زدایی است، باید رویکرد کنونی را پشت سر بگذارد و با تعامل با همه کشورهای جهان برای عبور از بحران آماده شود. البته برای رسیدن به تعامل نباید مصالح نظام و مصالح عمومی را نادیده گرفت.

ساداتیان گفت: مسعود مزیکیان در تعیین ارکان اساسی دولت به ویژه مسئولانی که قرار است در رأس دیپلماسی دولت قرار بگیرند باید چشم انداز کنونی را کنار بگذارند و چهره هایی با تجربه کافی برای کسب رای به مجلس ارائه دهند. او اعتماد به نفس دارد، به زبان مذاکره با جهان صحبت می کند و در سیاست خارجی حرفه ای پربار دارد.

وی افزود: رابطه با شرق و روسیه در افکار عمومی عقلانی نیست و مضر است. به نظر من رابطه با هر کشوری چه شرقی و چه غربی خوب و سودمند است. کافی است تحریم ها برداشته یا کاهش یابد تا کشورها نتوانند با این گونه کاهش ها با بهره برداری از محدودیت های ایران، منافع ما را از بین ببرند.

الساداتیان یادآور شد: دولت چهاردهم برای اینکه بتواند با دنیا تعامل داشته باشد نیاز مبرمی به همکاری و همراهی مجلس و سایر دستگاه ها دارد که هر کدام می توانند در ارتباط ما با مردم به نوعی نظر بدهند و عمل کنند. جهان حقیقت این است که وحدت و اجماع داخلی برای حل تعارض با نظام بین الملل ضروری است و این امری است که با هیچ معیار و معیاری قابل انکار نیست.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *