علی اکبر صالحی و کمال خرازی نشان عالی دانش دریافت کردند +عکس

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار اطلاعات، در این مراسم که با حضور محمدعلی ذوالفجل وزیر علوم، فناوری و تحقیقات، حجت الاسلام عبدالحسین خسروبانه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سید محمد برگزار شد. مقیمی، رئیس دانشگاه تهران. حسین ذواناتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رضا پورحسین، متولی دبیرستان نیشان، نشان عالی دانش بر سینه 11 استاد برجسته با اقتدار علمی بر اساس شاخص‌های «نوآوری» سنجاق شد. کار علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی در محدوده دانش، «تأثیر اجتماعی»، «ایجاد موج جدید»، «کسب جایزه بزرگ بین المللی در زمینه های علمی و پژوهشی در زمینه تخصصی استاد برگزیده، «داشتن شهرت ملی و بین المللی در تخصص خود»، داشتن کار علمی و پژوهشی منطبق با تحقق اهداف علوم انسانی، «کار در زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان»، «کارآفرینی در سطح ملی» و کارآموزی و هدایت علمی به گونه ای که دانشجویان از استادی به عضویت هیأت علمی درآیند و «فردی بالغ با سطح علمی و سازگار با نظام جمهوری اسلامی» مورد قضاوت قرار گرفتند.
محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم گفت: اولین گام در راه دستیابی و استقرار تمدن نوین اسلامی تجلیل از علما و اندیشمندان است. همانطور که خداوند در قرآن کریم به ما آموخت که جایگاه دنیا چیست، ما نیز باید به ذات الهی تکیه کنیم. از سوی دیگر، وظیفه انسانی ماست که از کسانی که به ما خدمت می کنند، قدردانی کنیم، به خصوص اگر دانشمند هستند و تمدن ما را می سازند. همچنین برای تداوم علم در جامعه برای رفع نیازهای انسان، دانشمندان و دانشمندان باید در راس قرار گیرند. به همین دلایل و در این راستا، مفتخریم که چنین سنتی را پایه گذاری کرده ایم.

در ادامه مراسم حجت الاسلام عبدالحسین خسروبانه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز تعدادی از فرهیختگان تجلیل می شوند. زیرا علما شایسته قدردانی هستند و علم در مرتبه ایمان نزد خداوند و اهل علم در درجات نزد او هستند.
محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم نیز در این مراسم گفت: این نشست نمادی از حضور خانواده بزرگ علوم در کشور است. دانشگاه تهران در بسیاری از زمینه ها پیشرو بوده و امروزه در تجلیل از علما و اساتید پیشرو است.
وی افزود: باید این جلسات را تکرار کنیم تا تبدیل به یک فرهنگ و گفتمان شود. زیرا مسیر پیشرفت آینده ایران از علم می گذرد و کانون ایران پیشرفته دانشمندان و دانش و دانشگاه ها هستند.
رئیس فرهنگستان علوم گفت: امروز علم به معنای قدرت است و کشورهایی که توان علمی و فناوری بالاتری دارند قدرتمندتر شده اند. بنابراین باید برای نیروی انسانی متخصص خود ارزش قائل شویم.

در ادامه این مراسم حمیدرضا حاج بابایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر گفت: بزرگترین عالم کسی است که مسئولیت خود را در قبال مردم بداند و به آن عمل کند. آنچه دانشمندان در ایران و هر کجا که به آن دست یافته اند به خاطر شرایطی است که مردم برایشان ایجاد کرده اند و حق طبیعی مردم این است که نتایج علم به آنها و جامعه بازگردد.
همانطور که محمدعلی ذو الفجول وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع حاضران گفت: باید برخی از آرمان ها و الگوها را در جامعه خود تغییر دهیم. مثلاً اینکه می گویند یک گل بهار نمی کند درست نیست. ضمناً اگر دانشمندی با اقتدار علمی در جای مناسبی قرار می گرفت، او را گلستان می کرد.
وی افزود: یا می گوییم: کار برای تراکتور است و نباید طمع کار کرد; این هم درست نیست. در برخی از کشورها مردم کار را مقدس می دانند و حرص و آز برای کار برای تولید ثروت و خدمت نیز مقدس است. به همین دلایل، کار آقای مقیمی در شناسایی بزرگان و معرفی آنها به جامعه بسیار مقدس است. مخصوصاً که یکی از بهترین 1 درصد علمای جهان اسلام است.

ذوالجول تاکید کرد: دعا کنیم خداوند بزرگان را در مسیر همه کودکان ایرانی قرار دهد تا مسیر زندگی آنها تغییر کند. بدون شک دانشجویانی که اساتید فوق العاده و دلسوز دارند به تمام اهداف خود خواهند رسید. انتخاب و معرفی این افراد باعث می شود جامعه بفهمد که ما برای بزرگترها ارزش قائلیم و آنها را در اولویت قرار می دهیم.
وی از حمایت ها و تلاش های بنیاد فرهنگی مسلمی نژاد به رهبری استاد ارجمند دکتر عباس مسلمی نژاد که همواره حامی آموزش عالی در ایران بوده اند، تشکر و قدردانی کرد. و همچنین حامی مالی این کنسرت.

در پایان این مراسم از 11 استاد برجسته دانشگاه های کشور با اعطای نشان برتری، سپر تقدیر نوشته اسرافیل شیرشی و 20 سکه ربیع آزادی تجلیل شد و برای هر یک از آنها فیلم کوتاهی از زندگینامه پخش شد. آنها به شرح زیر است:
پروفسور دکتر کمال خرازی، استاد و عضو هیئت علمی بازنشسته دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دکتر علی اکبر صالحی; عضو هیئت علمی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف
دکتر.. محمدعلی آذرشب; پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران
دکتر محمدرضا حافظی; استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری و طراح برج میلاد تهران
دکتر جواد فایز; استاد ممتاز دانشگاه تهران در رشته مهندسی برق و کامپیوتر و عضو دائم فرهنگستان علوم
دکتر باقر ساروخانی; او جامعه شناس است و بیش از 190 کتاب و مقاله در زمینه جامعه شناسی ارتباطات و رسانه دارد.
دکتر علی اکبر صبوری; استاد دانشگاه تهران، متخصص بیوفیزیک و یکی از یک درصد دانشمندان برتر جهان در زمینه بیوشیمی و بیوفیزیک
دکتر سید حمیدرضا صادقی; استاد دانشگاه تربیت، مدرس رشته مهندسی حفاظت خاک و آب و آبخیزداری
دکتر یحیی آکیکی; استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته روماتولوژی کودکان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران
دکتر علی خیرالدین; استاد ممتاز مهندسی عمران دانشگاه سمنان
دکتر محمدرضا فایز مهدوی; استاد فیزیولوژی دانشگاه شهید و یکی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین اساتید دانشگاه در حوزه سیاست گذاری سلامت اجتماعی در کشور.

برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این اساتید، توضیحات زیر را مطالعه کنید:
دکتر جواد فایز: وی در سال 1331 در قم، استاد برجسته و محقق برجسته دانشگاه تهران در رشته مهندسی برق و کامپیوتر است در سال 2024 به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار در زمینه مهندسی برق و الکترونیک رتبه بین المللی را به خود اختصاص داده است و تاکنون سه کتاب تخصصی در زمینه مهندسی برق توسط ناشران معتبر بین المللی منتشر کرده و رتبه اول پژوهش های بنیادی جشنواره خوارزمی را در سوابق علمی خود کسب کرده است.
دکتر محمدعلی آذرشب : متولد 1326 در کربلا، پژوهشگر زبان و ادبیات عرب ایران و استاد و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران است جایزه علامه طباطبایی جایزه و جایزه فارابی از جمله افتخاراتی است که وی دریافت کرده است. این چهره شناخته شده جهان اسلام رایزن فرهنگی ایران در سوریه و سودان بود.

دکتر باقر سرخانی: وی متولد 1318 در قزوین، جامعه شناس ایرانی است که بیش از 190 کتاب و مقاله در زمینه جامعه شناسی ارتباطات و رسانه نوشته است. وی فارغ التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه با رتبه بسیار عالی، استاد ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از بنیانگذاران و پیشگامان جامعه شناسی ارتباطات در ایران است.

دکتر علی اکبر صبوری: متولد 1339 در روستای فروتاگا کاشمر، استاد ممتاز دانشگاه تهران، متخصص بیوفیزیک و یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان در زمینه بیوشیمی و بیوفیزیک است. از جمله افتخارات وی می توان به جایزه علامه طباطبایی، جایزه ابن سینا و نشان معلم نمونه کشوری اشاره کرد.
دکتر سید حمیدرضا صادقی: متولد 1347 در خوانسار، استاد دانشگاه تربیت، مدرس در رشته مهندسی حفاظت خاک و آب و آبخیزداری بیش از ششصد مقاله در مجلات داخلی و خارجی و کنفرانس ها و دارای چندین اختراع در زمینه های تخصصی است. برنده جایزه جهانی حفاظت از خاک هند، برنده کتاب سال دانشگاه در بین 2 درصد دانشمندان جهان در سال های 2021 و 2022 و نایب رئیس اتحادیه بین المللی حفاظت از خاک و آب از سوابق این استاد برجسته است.
دکتر یحیی آکیکی: متولد 1310 در کرمانشاه، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته روماتولوژی کودکان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است. از افتخارات و سوابق ایشان می توان به دریافت لوح تقدیر حامی سلامت از جامعه سلامت جمهوری اسلامی ایران، استاد نمونه کشوری، تلاش برای ایجاد رشته فوق تخصصی روماتولوژی کودکان و عضویت در FICP بین المللی آمریکا اشاره کرد. دانشکده اطفال.

دکتر علی خیرالدین: متولد 1343، فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل کانادا و استاد برجسته مهندسی عمران دانشگاه سمنان، استاد نمونه قطری، محقق برجسته و ارشد ایرانی در زمینه ساختارها و شبکه های عصبی، یکی از برترین پژوهشگران ایرانی، 2 درصد پراستنادترین دانشمندان در سال 2021 و در سال 2022 در جهان، بهترین استاد بتن کشور در سال 1401 و دارای سوابقی مانند موسس و معاون سابق فناوری و نوآوری وزارت علوم. ساینس، رئیس سابق دانشگاه سمنان، دارنده 10 ثبت اختراع، نویسنده 12 کتاب آموزشی و سردبیر مجله انگلیسی مدرنیزاسیون در مهندسی عمران.

دکتر محمدرضا حافظی: متولد 1335 در تهران، استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری، دارای مقالات داخلی و خارجی در زمینه معماری و عضویت در کمیته مقررات ملی ساختمان کشور است. طراح و معمار برج میلاد تهران، مجموعه هنری دیدی و سایر ساختمان های بزرگ، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس سابق دانشگاه هنر، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی شهید دانشگاه بهشتی، رئیس کمیته هنر و معماری شورای برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی و عضو گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر و عضو کمیته ملی فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی. یونسکو
دکتر سید کمال خرازی: متولد 1323 تهران، استاد تمام دانشگاه تهران در رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، نماینده و مروج حوزه بین رشته ای علوم و فناوری شناختی در ایران و دبیر اول. ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی. وی مؤسس پژوهشکده علوم شناختی، عضو هیئت امنای آزمایشگاه نقشه برداری مغز و رئیس کمیته علوم شناختی وزارت علوم است.

دکتر محمدرضا فایز مهدوی: متولد 1337 در تهران، استاد دانشگاه شهید در رشته فیزیولوژی و از اساتید برجسته و تاثیرگذار در حوزه سیاستگذاری سلامت اجتماعی کشور است. او چندین مسئولیت اجرایی بر روی کتاب های خود دارد.

دکتر علی اکبر صالحی: متولد 1328 در شهر کربلا، استاد مهندسی هسته ای دانشگاه صنعتی شریف و وزیر سابق امور خارجه، معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، دریافت کننده نشان شجاعت و مدال. از خدمت جمهوری اسلامی ایران و دارای علوم و فنون بسیاری در زمینه مهندسی هسته ای و انرژی می باشد. رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، برنده جشنواره پژوهش‌های توسعه خوارزمی، برگزیده مجله نیچر به عنوان یکی از 10 نفر برتر سال 2014 جهان و برگزیده شدن تزار اتمی ایران در آمریکا. مجله علوم شامل سوابق و افتخارات برای این معلم. دکتر محمدرضا حافظی: متولد 1335 در تهران، استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری، دارای مقالات داخلی و خارجی در زمینه معماری و عضویت در کمیته مقررات ملی ساختمان کشور است. طراح و معمار برج میلاد تهران، مجموعه هنری دیدی و سایر ساختمان های بزرگ، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس سابق دانشگاه هنر، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی. جمایی، رئیس کمیته هنر و معماری شورای برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی، عضو گروه متخصص معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر و عضو کمیته ملی فرهنگی یونسکو است.
دکتر سید کمال خرازی: متولد 1323 در تهران، استاد تمام دانشگاه تهران در رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، حامی و مروج حوزه بین رشته ای علوم و فنون شناختی در ایران و اولین است. دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی. وی مؤسس پژوهشکده علوم شناختی، عضو هیئت امنای آزمایشگاه نقشه برداری مغز و رئیس کمیته علوم شناختی وزارت علوم است.

دکتر محمدرضا فایز مهدوی: متولد 1337 در تهران، استاد دانشگاه شهید در رشته فیزیولوژی و از اساتید برجسته و تاثیرگذار در حوزه سیاستگذاری سلامت اجتماعی کشور است. او چندین مسئولیت اجرایی بر روی کتاب های خود دارد.

دکتر علی اکبر صالحی: متولد 1328 در شهر کربلا، استاد مهندسی هسته ای دانشگاه صنعتی شریف و وزیر سابق امور خارجه، معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، دریافت کننده نشان شجاعت و مدال. از خدمت جمهوری اسلامی ایران و دارای علوم و فنون بسیاری در زمینه مهندسی هسته ای و انرژی می باشد. رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، برنده جشنواره پژوهش‌های توسعه خوارزمی، برگزیده مجله نیچر به عنوان یکی از 10 نفر برتر سال 2014 جهان و برگزیده شدن تزار اتمی ایران در آمریکا. مجله علوم شامل سوابق و افتخارات برای این معلم.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *