هلیکوپترها مزایای فرود و برخاست عمودی را دارند، اما به سرعت هواپیماهای جت نیستند. دارپا در برنامه SPRINT خود قصد دارد این دو ویژگی را با هم ترکیب کند: تولید روتور کرافتی که می تواند با سرعت یک جت پرواز کند. اکنون خطوط هوایی بل اطلاعات جدیدی در مورد هواپیماهای جدید خود برای برنامه دارپا منتشر کرده است.
طبق وب سایت بل، هواپیمای ایکس این شرکت که شبیه به هواپیمای بوئینگ آسپری بل است، پس از برخاستن، جایگاه های موتور خود را برای پرواز افقی به جلو کج می کند و در صورت قرار گرفتن در موقعیت صحیح، موتورهای جت را خاموش می کند.
به گفته بل، زمانی که این هواپیما تکمیل شود، انتظار می رود با سرعت مافوق صوت (833 کیلومتر در ساعت) با برد 370 کیلومتر در ارتفاع 9100 متری پرواز کند. علاوه بر این، این هواپیما می تواند محموله هایی تا وزن 2300 کیلوگرم را حمل کند. در واقع یک خودروی نسبتا کوچک می تواند در کابین آن جا شود.
هواپیماهای روتور، مانند هلیکوپترها، از مزیت برخاستن و فرود عمودی بر روی زمین های ناهموار هستند، اما سرعت زیادی ندارند. از طرف دیگر هواپیماها بسیار سریع هستند، اما فقط می توانند روی باند فرود بیایند و حتی مدل های STOVL برای فرود نیاز به سطح صاف دارند. برای مدت طولانی تصور می شد که این دو کلاس هواپیما را نمی توان با هم ترکیب کرد، اما برنامه SPRINT دارپا به این هدف نزدیکتر می شود.
سال گذشته، سیستم چرخشی Stall/fold هواپیمای جدید بل، تست سرعت بالا هولومن (HHSTT) را با موفقیت در نیومکزیکو به پایان رساند. این سیستم اکنون آزمایش تونل باد را در موسسه ملی تحقیقات هوانوردی (NIAR) در دانشگاه ایالتی ویچیتا تکمیل کرده است.
ما فقط عکس های هواپیما را دیده ایم
منبع: دیجیاتو