مجله فرانسوی: سفارت روسیه در تهران در حال جذب افغان ها برای جنگ در اوکراین است

تبلیغات بنری


این مجله فرانسوی مدعی شد که سفارت روسیه در تهران از افغان ها برای جنگ در اوکراین جذب می کند.

به گزارش پایگاه خبری« بهارین »، مجله فرانسوی “L'Obs” مدعی شد که روسیه سربازان سابق افغان را برای جنگ در اوکراین جذب و سازماندهی می کند. تاکنون هیچ واکنشی از سوی هیچ مقام روسی یا ایرانی به این ادعا صورت نگرفته است.

این مجله فرانسوی افزود: ارتش روسیه در اقدامی کاملاً محرمانه و محرمانه که بیش از یک سال است در حال انجام است، به دنبال به کارگیری نیروهای ویژه نظامی از ارتش سابق افغانستان برای نبرد در جبهه جنگ اوکراین بوده است. نیروهای افغان که قبلاً توسط ایالات متحده و ناتو دیده شده بود. شرکت پیمانکاری نظامی روسیه «واگنر» در حال جذب این افراد است.

مارگو سنیور نویسنده گزارش این مجله فرانسوی نوشته که چند ماه است این موضوع را دنبال می کند.

سخنان هیبت الله علیزی، وزیر کشور سابق افغانستان و آخرین فرمانده ارتش افغانستان قبل از بازگشت حکومت طالبان در سال 2021، یکی از منابع مورد استفاده در این گزارش است.

سربازان ارتش جمهوری اسلامی افغانستان

این گزارش به زندگی یکی از افسران سابق ارتش افغانستان که در حال حاضر در ایران زندگی می کند، معروف به «الصادق» می پردازد. او در سال 2004 در ماموریت های نظامی در افغانستان در کنار ارتش آمریکا شرکت کرد، اما در سال 2021 که طالبان به قدرت بازگشتند، مجبور شد به ایران فرار کند.

صادق مطمئن است که زنده از مأموریت جنگی در جبهه اوکراین بازنخواهد گشت، اما آماده و منتظر چراغ سبز سفارت روسیه در تهران برای جنگ در اوکراین است. لباس و وسایلش را برای سفر آماده کرده است. او می گوید که آموزش نظامی را از غربی ها آموخته است: غربی ها روش های هماهنگی نظامی خود را به من یاد دادند.

در ادامه این گزارش آمده است: روسیه در جستجوی سربازان نخبه افغان است که بین سال های 2001 تا 2021 توسط آمریکا و ناتو آموزش دیده و سازماندهی شده اند.

آمریکا حداقل 90 میلیارد دلار در طول 20 سال برای ایجاد ارتش مستقل و واحدهای نظامی ویژه در افغانستان هزینه کرده است.

توماس کاسا، افسر سابق نیروهای ویژه آمریکا درباره آموزش سربازان افغان گفت: ما آنها را به عنوان نسخه ای از نیروهای ویژه خود آموزش دادیم. ما به آنها استراتژی های ارتش ایالات متحده، مانند دست زدن به تجهیزات انفجاری، تکنیک های جنگ شبانه و غیره را آموزش دادیم.

صدیق یک سرباز سابق افغان می گوید: از نظر شرافت و حیثیت همیشه پیشنهاداتی را که به من می شد رد می کردم، اما اکنون باید. من باید از همسر و فرزندم حمایت کنم. اگر نه، چه کسی خواهد کرد؟

با محاصره کابل توسط نیروهای طالبان در سال 1400، فرار اشرف غنی، رئیس جمهور وقت افغانستان از کابل، و خروج بی نظم ارتش ایالات متحده از افغانستان، سربازان ارتش افغانستان، به ویژه نیروهای نخبه، عقب ماندند. طالبان آنها را تحت تعقیب قرار دادند. بسیاری از آنها مجبور به فرار به کشورهای همسایه از جمله ایران شدند.

پیش از آن، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده بود که این سربازان فراری افغان ممکن است به کار گرفته شوند یا مجبور به همکاری با یکی از دشمنان آمریکا به ویژه چین، روسیه و ایران شوند.

این مجله فرانسوی افزود: با پایان یافتن ویزای صادق، وی به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می کند. او می ترسد که به افغانستان بازگردانده شود. صادق می گوید در ایران دو نفر او را به ساختمانی بردند که نمی دانست کجاست. به او مهلت دادند تا برای انتقال به مسکو به سفارت روسیه در تهران برود.

پس از سقوط کابل در سال 1400 میلادی و بازگشت طالبان، یک میلیون شهروند افغانستان از جمله سربازان سابق به ایران پناهنده شدند. الان هم در ایران مشاغل عجیب و غریب با حقوقی دارند که کفاف اجاره و غذای خانواده هایشان را نمی دهد.

صدیق برای یک شرکت کود در ایران کار می کند. حاجی 57 ساله که ده ها سال در ارتش افغانستان خدمت کرد، اکنون در ایران دستمال های پارچه ای را در کنار خیابان می فروشد یا در رستوران ها ظرف می شست.

روسیه به سربازان سابق افغانستان در جنگ اوکراین وعده پرداخت حقوقی از 2 تا 5 هزار دلار داد. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند تابعیت روسیه را دریافت کنند.

هیبت الله علیزی، آخرین فرمانده ارتش افغانستان قبل از بازگشت طالبان به قدرت، گفت که روسیه علاوه بر حقوق آنها، به سربازان افغان در قبال جراحت، مرگ یا اسیر غرامت نیز وعده داده است. 30000 دلار برای جراحت و 60000 دلار برای اسیر یا مرگ در نبرد.

وی ادامه داد: 6 ژنرال سابق از نیروهای زبده ارتش افغانستان که توسط آمریکا آموزش دیده بودند اکنون با نام مستعار برای جذب و سازماندهی نیروهای افغان با روسیه همکاری می کنند. آنها به عنوان میانجی بین طرف روسی و ارتش افغانستان عمل می کنند. هر یک از آنها مسئول یک گروه صدها سرباز است.

در این گزارش مجله فرانسوی آمده است: هر سرباز افغان متعهد می شود که حداقل یک سال در جبهه جنگ روسیه علیه اوکراین شرکت کند. پس از تایید واگنر، این افراد از 4 منطقه ایران به روسیه اعزام خواهند شد.

یکی از سربازان سابق افغان که به ایران پناهنده شده است، می گوید: اگر مرا به افغانستان برگردانند، طالبان مرا پیدا خواهند کرد. من ترجیح می دهم در جبهه اوکراین بمیرم تا اینکه توسط افرادی که بیش از 14 سال با آنها جنگیدم شکنجه و کشته شوم.

تبلیغات بنری

asriran به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *