پاسخ مسعود پزشکیان به ۸ سوال مهم خانه سینما

تبلیغات بنری


مسعود بزکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به هشت سوال سینما پاسخ داد.

بر اساس اعلام ستاد رسمی سازمان نظام پزشکی، پاسخ به این سوالات سیاست ها و تصمیمات کلی دولت مسعود المطلب ایران را تبیین می کند.

1- اشتغال در تولید و نمایش در فعالیت های هنری به ویژه هنر فیلمسازی را حق می دانید یا امتیاز؟

قانون اساسی ما حق انتخاب شغل را به رسمیت می شناسد و یک امتیاز یا مزیت محسوب نمی شود. وظیفه دولت در این زمینه ایجاد بسترهای لازم برای ایجاد فرصت های شغلی از طریق سرمایه خصوصی است. در دو بخش سعی خواهیم کرد ساختارهای قانونی لازم را برای حمایت از حق انتخاب شغل ایجاد کنیم و شرایط مناسب را برای ورود سرمایه های بخش خصوصی سالم و مولد به عرصه فرهنگ ایجاد کنیم.

2- در مورد سوال اول گزینه (حق یا امتیاز) انتخابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ برنامه شما برای اصلاح ساختار و رویه های فعلی این دستگاه چیست؟

طبق اطلاعات و تصور من، این “حق” متاسفانه هنوز یک امتیاز “اعطا” توسط دولت در چارچوب رویه ها و مقررات جاری است. برخی مقررات این حق را محدود می کند. کلاس‌ها باید سیستم‌های محدودکننده امتیاز را بررسی کنند و هر جا این مشکلات وجود داشته باشد، اگر در رویه‌ها باشد، حذف می‌شوند و اگر در سیستم‌ها باشند، اصلاح می‌شوند.

ریشه این مشکل در این است که ساختار اداری موجود ما در بخش فرهنگ، ساختاری منعطف است که می‌تواند با توجه به سیاست‌های دولت‌های حاکم، یکی از دو روایت شناخته‌شده را انتخاب کند و هر زمان که دولت به دنبال گسترش افکار عمومی باشد. فعالیت ها و آزادی های اجتماعی، این ساختار توانسته است از این فرصت به عنوان یک حق حمایت کند.

مهمترین برنامه ای که در این زمینه داریم تقویت جامعه هنرمندان و اتحادیه هاست تا ساختار دولتی نتواند دوباره به سمت کوچک شدن حرکت کند و بخش بزرگی از هنرمندان را از حقوق قانونی و انسانی محروم کند.

3. برنامه مشخص شما برای رفع موانع نهادها و افراد در اجرای طرح های توسعه ای خود در عرصه هنر به ویژه هنر فیلمسازی چیست؟

هیچ طرحی بدون نظام منسجم، نظام مند و مؤثر بین دولت و سینما به نتیجه نمی رسد.

گفت و گو روشی است که می تواند دریچه های فرصت را برای صنعت سینمای ایران به سوی پیشرفت باز کند. دولت ضامن جلوگیری از دخالت نهادهای غیرمسئول و غیرقانونی است.

اجرای برنامه های توسعه تنها با تقویت نظام های صنفی و حرکت به سمت شکل گیری بازارهای منظم با استانداردهای جهانی محقق می شود.

از سوی دیگر، بازگردانی عقل سلیم سنتی به جای مقررات سختگیرانه و بازگرداندن دولت به نقش اصلی تسهیلگری خود، راهبرد اصلی دولت در حوزه مدیریت سینمای کشور خواهد بود. گسترش سپهر تمدنی و فرهنگی ایران در گذشته امکان پذیر نیست و می توان با کمک هنرمندان و اهالی فرهنگ دریچه های عصر جدید را گشود.

4. وضعیت سفت و سخت سانسور کنونی مانع از انعکاس چالش ها، تحولات و واقعیت جامعه در چارچوب سینما می شود؟

به نظر می رسد که با گذشت بیش از چهل و شش سال از انقلاب شکوهمند، همه ما باید از دوران برهان به دوران برهان می رفتیم. وضعیت حسابرسی در همه زمینه ها حکایتی دشوار است که نتیجه ای جز از دست دادن سرمایه های مادی و معنوی ندارد. است. حرفه ای ها، اصلاح سازوکار کارشان و تغییر رفتار و رویکرد دلالان به این سمت و آن مسیری است که دولت آینده با تشکل های صنفی آغاز می کند و سعی می کند با رعایت حقوق مصرف کنندگان، بر نظارت بر پیشینه تمرکز کند. طبقه بندی سنی روشن است که پاسداری از مرزهای حوزه فرهنگی و هنری وظیفه مشترک همه ماست. این استراتژی مستلزم انجمن های تجاری قوی و ساختار پویا و انعطاف پذیر جامعه هنرمندان برای مقاومت در برابر اقدامات غیرقانونی سازه های غیرقانونی است.

5. برنامه مشخص شما برای رونق اقتصاد هنر به ویژه هنر صنعت سینما چیست؟ برای افزایش سهم تولیدات سینمایی ایران در بازار ایران و جهان چه برنامه ای را دنبال می کنید؟

اینکه نظام سیاسی در کشور با پرداختن مداوم به موضوع تولید، شکل طبیعی این صنعت را تغییر دهد، درست نیست.

وظیفه دولت ایجاد بستر و فراهم آوردن امکانات برای این رونق است و ایجاد رونق وظیفه فعالان و صنعتگران است. حمایت از انتشار و عرضه محصولات فرهنگی و هنری از دیگر وظایف دولت است.

سینمای ایران برای ایجاد فضای ارتباطی و ارائه آثار حق دارد جشنواره بین المللی داشته باشد و در این راه باید از تجربیات موفق گذشته بهره برد.

6. بیمه بیکاری هنرمندان که یکی از حقوق اولیه شهروندان مقرر در قانون برنامه چهارم است و تاکنون مورد بی توجهی و توقف قرار گرفته است، در چه بازه زمانی اجرایی می شود؟

بیمه بیکاری از نظر قانونی تایید شده است. این یکی از رویه های ضروری و مهم است که نیازمند کار گسترده، کارشناسی و دقیق با مشورت و همکاری مستمر کارشناسان و مدیران با خانه سینما است.

7. آیا طرح تأسیس و اداره تشکل صنفی سینما را که در زمستان 1386 توسط این سینما تهیه و به مراجع ذیصلاح ارائه شده است (موجود در سایت خانه سینما) مطالعه کرده اید؟ چگونه سعی می کنید این درخواست مترقی را اجرا کنید؟

تا اینجا خیر، طرح اجرای آن را بررسی خواهیم کرد.

اما با توجه به تغییراتی که در این پانزده سال در صنعت سینما رخ داده، ورود فناوری های جدید به این صنعت و دگرگونی اساسی شکل فعالیت در این هنر/صنعت، این طرح نیاز به بازنگری و به روز رسانی دارد. سینما یک خانه. یکی از اولویت‌های جدی دولت آینده، تشکیل کمیته مشترکی از بخش خصوصی/صنفی و مدیریت دولتی برای به‌روزرسانی این طرح، متناسب با شرایط اقتصاد خلاق و هوشمند امروزی است.

8. فرد یا افرادی که دوست دارید در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی قرار بگیرند چه کسانی هستند؟

من هنوز به لیست افراد خاصی نرسیده ام، اما ضوابط و مشخصات وزیر مناسبی را که فعالان جامعه هنری و فرهنگی باید قبول کنند، یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورم را ذکر می کنم. دولت از میان مردان و زنان فعال در این حوزه، فردی انتخاب خواهد شد که از نگاهی به روز به فضای فرهنگی و سازوکارهای آن بهره مند شود و سایر همکاران من در دولت محور بازنگری در حکمرانی فرهنگی باشند. دولت.

در چارچوب قانون، اولویت با نوسازی و توسعه تجهیزات مراکز فرهنگی و هنری به‌ویژه شهرستان‌ها است. وزیر فرهنگ من موضوع فرهنگی را صرفاً به یک آمار غیرواقعی یا تبلیغاتی تقلیل نمی‌دهد، بلکه برای فعال‌سازی دیپلماسی فرهنگی تلاش می‌کند و به فعالان بخش خصوصی و سازمان‌ها فضای بیشتری برای تولید و ارائه محتوا می‌دهد.

اعتماد اهالی فرهنگ و هنر را برمی گرداند و با سیاست های دولت جدید مبنی بر اعتماد سازی بین اهالی فرهنگ و هنر و دولت می توان امیدوار بود که مشکلات حوزه فرهنگ و هنر مرتفع شود. حدی.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *