پشت‌پرده حمایت احمدی‌نژاد از سعید جلیلی در انتخابات چیست؟

تبلیغات بنری


خبرآنلاین نوشت: با توجه به ممنوعیت قانونی تبلیغات انتخاباتی از صبح پنجشنبه ۲۳ تیرماه، امکان تحلیل دقیق آمار و اتفاقات در فضای مجازی وجود نداشت. اکنون که نتایج انتخابات مشخص شده است، می توان توسعه علاقه مندی مردم به حوادث روز پنجشنبه 23 تیرماه و تا ظهر روز شنبه 25 تیرماه را با جزئیات بیشتری بررسی کرد.

در نمودار زیر روند علاقه مخاطبان به مسعود مازیکیان (آبی) و سعید جلیلی (قرمز) بر اساس گوگل ترندز را مشاهده می کنید. نمودار بالا روند 7 روز گذشته و نمودار پایین وضعیت 24 ساعت گذشته را نشان می دهد.

نمودار 1 – روند علاقه نسبی کاربران به پزشکان و الجلیلی در مرحله دوم انتخابات.

با پایان مناظره دوم صبح چهارشنبه ۲۲ تیرماه، موج علاقه به نامزدهای انتخابات به اوج خود رسیده بود و دو قطبی سیاسی در مقایسه با تکثر مرحله اول بهتر شکل گرفت. این امر منجر به افزایش نرخ مشارکت در انتخابات شد، زیرا بر اساس نظرسنجی‌ها و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، نرخ مشارکت تا روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه به حدود ۴۵ درصد رسید.

موج علاقه مندی به مسعود البدیشیان و سعید جلیلی تا شامگاه پنجشنبه ۲۳ تیرماه با برتری نسبی پزشکان ادامه داشت اما از عصر پنجشنبه سهم علاقه به جلیلی افزایش یافت و دوش به دوش پزشکان تا نیمه های شب بالا رفتند. . جست و جوی گوگل ترندز نشان می دهد که در آن بازه زمانی شایعه حمایت محمود احمدی نژاد از سعید جلیلی اوج گرفت و این موضوع توجه جلیلی را به خود جلب کرد، هرچند طولی نکشید که این شایعه منتشر شد. می توان آن را انکار کرد. و سایر اخبار تحریک آمیز که از طریق فضای مجازی و یا پیامک منتشر می شد، هیچ کدام نتوانستند سهم قابل توجهی از آرای سعید جلیلی را به خود اختصاص دهند.

با شروع رای گیری از ساعت 8 صبح روز جمعه 24 خرداد، موج علاقه به جلیلی به یکباره فروکش کرد و هر چه زمان می گذشت فاصله او با موج پزشکان بیشتر و بیشتر می شد. با حضور پرشورتر مردم (نسبت به مرحله اول)، انتشار آمار تعرفه های توزیع شده و فراخوان مردم به رای دادن در ساعات پایانی انتخابات از حدود ساعت 22:00 روز جمعه توجه پزشکان شروع شد و با انتشار اولین آمار شمارش آرا در ساعت 2:30 بامداد شنبه 25 تیر، رتبه بسیار بالاتری برای مناظره دوم داشتم.

این روند صعودی با اعلام موقت نتایج انتخابات ادامه یافت و در نهایت در 30 روز در ساعت 7 صبح با انتشار آمار نهایی شمارش آرا و پیروزی مسعود مازیکیان به اوج خود رسید. این در حالی است که سهم سعید جلیلی در تمامی مراحل رای گیری روندی تقریبا ثابت را طی کرده و بسیار کمتر از پزشکان است.

نباید فراموش کرد که فعالیت‌های تبلیغاتی در روزهای پنجشنبه و جمعه توانست 5 درصد دیگر از مردم را به شرکت در مرحله دوم انتخابات تشویق کند و به این ترتیب 49.8 درصد از واجدین شرایط را به پای صندوق‌ها برساند.

صبح شنبه در شبکه های اجتماعی

در ساعات اولیه بامداد شنبه اخبار غیر رسمی از نتایج انتخابات و شمارش آرا در تمامی شبکه های اجتماعی منتشر شد که همگی حوالی ساعت 2 بامداد به اوج خود رسیدند. این در حالی است که تصاویری از صفحه اول دو روزنامه اصول جار منتشر شد که نشان از شکست نامزد اصول جار و پیروزی مسعود مازکیان داشت.

با انتشار خبر رسمی از اولین مورد شمارش آرا، موج خبری کمی آرام شد، اما از حدود پنج بامداد شروع به افزایش کرد و در نهایت حوالی هفت صبح با انتشار فینال به اوج خود رسید. نتایج رای گیری شمارش و پیروزی قاطع مسعود مازیکیان.

برخلاف روزهای پایانی هفته گذشته که سهم مطالب منتشر شده توسط سعید جلیلی در شبکه های اجتماعی و تعداد بازدید از آن به ویژه در شبکه های داخلی و تلگرام از سهم پزشکان پیشی گرفت، این بار اکثریت مطالب ( با نسبت 2 به 1) و نظرات معطوف به مسعود مدچیکیان و میزان موفقیت وی در انتخابات.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *