چرا دولت‌ها از ابزار لازم برای حل بحران اقتصادی استفاده نکرده‌اند؟

تبلیغات بنری


حسین راغوفر، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به وعده های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از علل مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل داخلی است. در واقع انحصار و سوء استفاده دلیل فروپاشی نظام اقتصادی بود به گونه ای که سرمایه گذاران داخلی دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری در کشور نداشتند.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه می دهد و می افزاید: دولت ها ابزار و برنامه های لازم برای حل مشکلات را در اختیار دارند، اما چون قدرت استفاده از این ابزارها در دست انحصارگران است، درآمد کشور – که حاصل فروش نفت است – نیز کاملاً در خطر است. . دولت نمی تواند به تعهدات خود عمل کند.

به گفته وی، عدم رغبت سرمایه گذاران خارجی برای کار در ایران، اینکه دست ما برای واردات و صادرات و… بسته است، مسائلی نیست که دولت بتواند آن را حل کند تا بگوییم که مثلاً یک نامزد. وعده فروش 1 میلیون بشکه در روز می دهد یا نامزد دیگری از حل مشکل تولید صحبت می کند یا قیمت ارز تک نرخی می شود یا … در واقع اینها وعده هایی است که خودشان می دانند قابل اجرا نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا همچنین می گوید: تحریم ها و به طور کلی وضعیت فعلی اقتصاد به نفع گروه ها و تامین منافع آنهاست، در حالی که منافع مردم و ملت از بین می رود و نتیجه منفی از آن حاصل نمی شود. . از هرکسی پنهان شده

راغور ادامه می دهد: به عنوان مثال وعده قیمت واحد را برای ارز می دهند، در حالی که این یعنی آنقدر قیمت ارز را بالا ببرند که عرضه و تقاضا برابر شود. به عنوان مثال اگر قیمت ارز 20 هزار تومان باشد، دولت قادر به تامین ارز مورد نیاز صاحبان سرمایه و ثروت نیست. اتفاقی که در این صورت می افتد این است که بخش زیادی از مردم از زندگی خارج می شوند و معنای دیگر این است که پس از رسیدن جامعه به این سطوح، به احتمال زیاد شاهد شورش های گسترده در شهرها خواهیم بود. ادامه زندگی نیز برای بخشی از جامعه دشوارتر می شود.

وی توضیح می‌دهد: بنابراین شعارهای این روزهای کاندیداها شعارهای غیرواقعی است که خودشان می‌دانند به ثمر نمی‌رسد، زیرا بحران اقتصادی راه‌حلی دارد.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *