کره زمین مدتی کوتاه دو «ماه» خواهد داشت

تبلیغات بنری


در پاییز امسال، خود را برای یک پدیده کیهانی غیرمنتظره آماده کنید: دانشمندان می گویند زمین در آستانه رسیدن به ماه دوم است. یک سیارک توسط گرانش زمین به دام می افتد و به طور موقت به دومین قمر کوچک زمین تبدیل می شود.

بهارین:

این مهمان کیهانی از روز یکشنبه 29 سپتامبر (8 مهر) به مدت دو ماه میهمان این سیاره خواهد بود و پس از آن مدار گرانشی زمین را ترک خواهد کرد. متأسفانه، این ماه دوم بسیار کوچک و کم نور است که قابل مشاهده نیست. مگر اینکه تلسکوپ حرفه ای در دسترس باشد.

یک سیارک توسط گرانش زمین به دام می افتد و به طور موقت به دومین قمر کوچک زمین تبدیل می شود.

این مهمان کیهانی از روز یکشنبه 29 سپتامبر (8 مهر) به مدت دو ماه میهمان سیاره زمین خواهد بود و سپس مدار گرانشی زمین را ترک خواهد کرد.

متأسفانه، این ماه دوم بسیار کوچک و کم نور است که قابل مشاهده نیست. مگر اینکه تلسکوپ حرفه ای در دسترس باشد.

این سیارک برای اولین بار توسط سیستم هشدار برخورد اطلس ناسا در 7 آگوست شناسایی شد.

دانشمندان مسیر آن را در مطالعه ای در مجموعه مقالات انجمن نجوم آمریکا منتشر کردند.

این سیارک که دانشمندان آن را PTS 2024 می نامند، از کمربند سیارکی آرجونا می آید و حاوی سنگ هایی است که مداری مشابه مدار زمین را دنبال می کنند.

گاهی اوقات، برخی از این سیارک ها بسیار نزدیک به زمین هستند، تا 2.8 میلیون مایل (4.5 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارند.

محققان می گویند اگر سیارکی مانند این با سرعت نسبتاً آهسته حدود 2200 مایل در ساعت (3450 کیلومتر در ساعت) حرکت کند، گرانش زمین می تواند تأثیر زیادی روی آن داشته باشد و حتی برای مدت کوتاهی آن را به دام بیاندازد.

این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق خواهد افتاد. از آخر این هفته، این سیارک کوچک حدود دو ماه در مدار زمین خواهد بود.

جنیفر میلارد، ستاره شناس و مجری مجموعه پادکست نجوم، به بی بی سی گفت که این سیارک در تاریخ 29 سپتامبر وارد مدار زمین می شود و همانطور که انتظار می رود در 25 نوامبر از آن خارج می شود.

وی می گوید: این سیارک به طور کامل به دور سیاره ما نمی چرخد، بلکه فقط مسیر مدار آن تغییر می کند و با نیروی زمین مسیر آن کمی خم می شود و پس از مدتی به مسیر خوب خود ادامه می دهد.

این سیارک حدود 10 متر طول دارد که در مقایسه با ماه که قطری در حدود 3474 کیلومتر دارد، واقعاً کوچک است.

از آنجایی که این سیارک از صخره های بی رنگ و غیر بازتابی تشکیل شده است، مردم روی زمین نمی توانند آن را ببینند، حتی اگر از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ خانگی استفاده کنند.

میلارد گفت: «تلسکوپ های تخصصی می توانند این را نشان دهند. احتمالاً تصاویر زیادی از این سیارک در اینترنت خواهید دید و به نظر می‌رسد که یک نقطه کوچک با سرعت زیاد از مقابل ستاره‌ها عبور می‌کند.»

قمرهای کوچک قبلاً کشف شده اند و تصور می شود که ما متوجه بسیاری از آنها نشده ایم.

برخی از آنها برای بازدید دوباره برمی گردند. سیارک 2022 NX-1 یک بار در سال 1981 و بار دیگر در سال 2022 دومین قمر زمین شد.

بنابراین، اگر این بار نمی توانید PTS 2024 را ببینید، نگران نباشید. دانشمندان انتظار داشتند که این سیارک پس از 31 سال در سال 2055 دوباره از زمین بازدید کند.

جنیفر میلارد می‌گوید: «این نشان می‌دهد که منظومه شمسی چقدر شلوغ است و تعداد سیارک‌ها و اجرام مختلف وجود دارد که هنوز بسیاری از آنها را کشف نکرده‌ایم». این سیارک فقط در سال جاری کشف شد.

او ادامه می دهد: «ده ها هزار، شاید صدها هزار، اجرام مختلف آسمانی وجود دارد که ما هنوز آنها را کشف نکرده ایم. این نشان می دهد که نظارت مداوم و یافتن آسمان شب چقدر اهمیت دارد.»

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *