یک پیش بینی عجیب درباره نامزد‌های انتخاباتی/کدامیک کناره گیری می‌کنند؟ +عکس

یک پیش بینی عجیب درباره نامزد‌های انتخاباتی/کدامیک کناره گیری می‌کنند؟ +عکس

تبلیغات بنری


خبرآنلاین نوشت: با انتخاب 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در 30 خرداد، رقابت برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد مرحله جدیدی شده است. رفتار کاربران در این هفت روز چشم اندازی از اقبال نامزدها و واکنش کاربران به رویکرد کاندیداهای مختلف ارائه می دهد.

نمودار اول علاقه نسبی کاربران ایرانی به شش نامزد را از بعدازظهر 30 خرداد تا بعدازظهر 27 خرداد نشان می دهد.

در اولین ساعات پس از اعلام رسمی اسامی نامزدها، بیشترین جستجوی کاربران مسعود بازییان و مصطفی پورمحمدی بودند. پس از آنها نوبت به سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمدباقر قالیباف و علی رضا زاکانی رسید که کمترین استقبال کاربران را از آن خود کردند. پورمحمدی طبیعتا پس از دو ساعت جای خود را به جلیلی واگذار کرد و در این هفت روز به جز ساعات مشخصی در رده چهارم باقی ماند.

با فروکش شدن شوک اولیه حضور مسعود بزکیان در میان کاندیداها، کم کم فاصله او و سعید جلیلی کمتر شد. با این حال، پزشکی همچنان در مقایسه با سایر نامزدها توجه بیشتری را به خود جلب می کند. پس از غافلگیری روز اول، اوج جستجوها در نیمه شب 24 ژوئن رخ داد، زمانی که پزشکان با پاسخ های صریح خود به اقتصاددانان توجه کاربران اینترنت را به خود جلب کردند.

چیزی مشابه را می توان در روند سایر نامزدها مشاهده کرد: وقتی آنها موضوعات خاصی را در برنامه های تلویزیونی مطرح می کنند، توجه کاربران نیز به آنها جلب می شود. این روند در مورد جلیلی و قالیباف بیشتر از سه نامزد دیگر (پورمحمدی، قاضی زاده هاشمی و زاکانی) است.

علاقه کاربران در استانداری های مختلف کشور

در هفته گذشته 43 درصد از توجه کاربران به مسعود بازیکیان معطوف شد و پس از آن سعید جلیلی با 23 درصد، محمد باقر قالیباف با 13 درصد، مصطفی پورمحمدی با 9 درصد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با 7 درصد و علیرضا زاکانی در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در 7 درصد سپس 5 درصد قرار می گیرد.

ارزیابی اولیه بر اساس این داده‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از نامزدها در حال حاضر علاقه بیش از نیمی از جمعیت را ندارند، بنابراین با فرض مشارکت معمول، می‌توان انتظار داشت که انتخابات به دور دوم منتقل شود.

نمودار زیر جدول فوق را به صورت بصری نشان می دهد. همانطور که می بینید مسعود المدیجیان در نیمه شمالی و غربی کشور محبوبیت بیشتری دارد و سعید جلیلی تنها در استان های خراسان جنوبی و قم با اختلاف کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. جالب اینجاست که سهم توجه چهار نامزد دیگر (قالیباف، پورمحمدی، قاضی زاده و زاکانی) در استان های کشور تفاوت مشخص و قاطعی را نشان نمی دهد.

یک پیش بینی عجیب درباره نامزد‌های انتخاباتی/کدامیک کناره گیری می‌کنند؟ +عکس

روند جستجو برای هر کاربر را بررسی کنید

مسعود بزکیان: بیشترین علاقه به پزشکان در استان های کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و ایلام مشاهده می شود. کاربرانی که دکتر مزیگیان را در گوگل دنبال می کنند، سایر نامزدها را با اولویت پایین دنبال می کنند و علاقه نسبی آنها به جلیلی 8 درصد، قالیباف 5 درصد و قاضی زاده، زاکانی و پورمحمدی حدود 4 درصد است. روند رو به رشد مربوط به دکتر مزیکیان نیز میزگرد او را در رادیو و تلویزیون و برنامه ها و فعالان ستادی وی اختصاص داده است.

سعید جلیلی: علاقه مندان به دکتر جلیلی در استان های قم و خراسان جنوبی کم نیستند. آنها با علاقه نسبی 33 درصد، سامان جلیلی (خواننده!) 28 درصد، جلیلی قالیباف 27 درصد و قالیباف 27 درصد دنبال پزشک هستند. زاکانی و قاضی زاده هاشمی با 16 درصد و 17 درصد و پورمحمدی با 12 درصد مورد توجه کاربران «جلیلی» قرار گرفتند. روند افزایشی سعید جلیلی بر سخنگویی، رئیس ستاد و برنامه های تلویزیونی او متمرکز است، هرچند روسای قوا زاکانی و قالیباف و روند «استعفای جلیلی» نیز روند افزایشی را نشان می دهد.

محمد باقر قالیباف: مردم قم و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین توجه را به قالی بافی دارند. کاربرانی که بیشترین جستجو را با محوریت قالیباف انجام داده اند، 18 درصد از توجه خود را به جلیلی، 17 درصد به جلیلی قالیباف و 14 درصد به پزشکان اختصاص داده اند و زاکانی، قاضی زاده و پورمحمدی در رتبه های بعدی قرار دارند. روند رو به رشد مربوط به دکتر قالیباف به برنامه های تلویزیونی، کارشناسان اقتصادی همراه وی و حمایت مردم پناهی از قالیباف اختصاص دارد.

مصطفی پورمحمدی: بیشترین توجه به مصطفی پورمحمدی در استان های قم، خراسان جنوبی و کرمان است. 33 درصد از علاقه نسبی کاربران علاقه مند به پورمحمدی به سمت «مسعود بزکیان» است که جلیلی، قاضی زاده، زاکانی و قالیباف با 25، 21، 19 و 15 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. در میان روند رو به رشد پورمحمدی اعضای ستاد وی نیز حضور دارند، اما حضور کلیدواژه های سید محمد خاتمی، فائزه هاشمی و امیر عابدزاده غیرمنتظره است.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: استان های قم، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی از پرمصرف ترین کاربران جستجوی آنلاین قاضی زاده هاشمی هستند. فالوورهای آنلاین دکتر قاضی زاده هاشمی با 33 درصد مسعود مدیکیان، جلیلی با 25 درصد، زاکانی با 23 درصد، پورمحمدی با 17 درصد و قالیباف با 16 درصد دنبال می شوند. اما روند رو به رشد مربوط به دکتر قاضی زاده هاشمی مدیون کارشناسان برنامه های رادیویی است که مشخص است بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

زاکانی: بیشترین علاقه به زاکانی در استان های قم، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام به ثبت رسیده است. کاربرانی که علیرضا زاکانی را با استفاده از ابزار گوگل دنبال می کنند، علاقه نسبی یکسانی به پزشکان و جلیلی (27 درصد) دارند و قاضی زاده هاشمی با 22 درصد، قالیباف با 17 درصد و پورمحمدی با 15 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. روند رو به رشد مربوط به دکتر زاکانی نیز به تجربه، زندگی شخصی و روسای ستاد سایر کاندیداها اختصاص دارد.

نتیجه

در 29 ایالت از 31 ایالت کشور، مسعود بازکیان بیش از سایر کاندیداها مورد توجه کاربران قرار گرفت. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی جستجو نشان می دهد که علاقه مندان به سایر کاندیداها پزشکان را رقیب اصلی خود می دانند. اگرچه نرخ بهره طرفداران پزشکی در سایر رقبا پایین است. اما گویا سعید جلیلی را رقیب اصلی می دانند.

هواداران جلیلی و قالیباف همدیگر را رقیب اصلی خود می دانند اما اخبار پزشکی را نیز با علاقه تماشا می کنند. اگرچه سهم کلی علاقه کاربران به جلیلی بیشتر از قالیباف است، اما روند «درگ جلیلی» رو به رشد است. علاقه حامیان نامزدهای اصولگرایان به روسای جمهور و ترکیب ستادهای انتخاباتی سایر کاندیداهای اصولگرا نیز نکته قابل تاملی است!

رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری قبلی نشان داد که عملکرد نامزدها در مناظره زنده بر روند تصمیم گیری مردم تأثیر می گذارد. بنابراین انتظار می رود اتفاقات روزهای آینده رفتار و توجه کاربران را تغییر دهد.

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *