شهریه‌های نجومی کابوس جدید خانواده‌ها شد

تبلیغات بنری


علی البرزی: ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده این روزها به کابوس والدین تبدیل شده است.

مشکلات و حواشی ثبت نام دانش آموزان در مدارس سال هاست که تکرار می شود و تا به امروز وزرای آموزش و پرورش و مدیران مناطق در دوره های مختلف راه حلی برای رفع آن ارائه نکرده اند.

اعلام هزینه های عجیب تحت عنوان کلی شهریه تحصیلی سال آینده ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است. البته جدا از اعلام اعداد نجومی به عنوان شهریه، دریافت مبالغ دیگر به آدرس های مختلف نیز فشار مضاعفی را به خانواده دانشجویان وارد می کند.

* رهن گذاشتن مدارس برای اخاذی

تا پیش از این اعمال محدودیت های جغرافیایی و اخذ هزینه پوشاک بخشی از دردسرهای ثبت نام بود، اما این روزها اعلام اعداد شهریه های نجومی برای سال آینده، روند ثبت نام دانشجویان را که می توانست و باید ساده و آسان باشد، به یک رشته اصلی تبدیل کرده است. کابوس برای خانواده ها

این رفتار مدیران مدارس در حالی صورت می گیرد که هر ساله وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای پیش پا افتاده پرداخت هر مبلغی به مدارس دولتی را داوطلبانه و غیراجباری می داند.

اما واقعیت بسیار فراتر از آن چیزی است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش می گویند و فکر می کنند.

متاسفانه حتی بسیاری از مدارس دولتی با روش ها و ترفندهای مختلف برای دریافت پول از متقاضیان دست و پنجه نرم می کنند. این روش در گفتگوهای روزانه والدین به «رهن گذاشتن مدارس برای اخاذی» معروف است.

تنها یک بازدید سرزده و غیر رسمی عمق این فاجعه را نشان می دهد.

مادری که برای ثبت نام فرزندش در کلاس ششم دبستان به یکی از مدارس دولتی مراجعه کرده بود با پاسخ منفی مسئولان ثبت نام به «معلومه آنلاین» گفت: تاکنون چندین بار به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کرده ام اما اعلام شده است. کودک باید به مدرسه دیگری برود که خالی است، اما مدارس دیگری از محل زندگی ما بسیار دور است.

مادر دیگری که برای ثبت نام دخترش در پایه هفتم با مشکل مواجه شده بود، گفت: به دلیل افزایش شهریه تصمیم گرفتم فرزندم را برای دوره اول متوسطه در مدرسه دولتی ثبت نام کنم اما ثبت نام نمی کنند و می گویند ظرفیت. محدود و پر است!

والدینی که برای ثبت نام فرزندان خود به مدرسه مراجعه می کنند از برخی رفتارها مانند گرفتن پول به بهانه کمک به مدارس و اجبار دانش آموزان به خرید لباس فرم شکایت دارند نمونه ای از مشکلاتی که خانواده ها در فصل ثبت نام در مدارس با آن مواجه هستند.

* هزینه های مدرسه برای والدین!

یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل عدم نظارت گریبانگیر خانواده ها می شود، زیاده خواهی برخی مدیران مدارس است که با بهانه های مختلف، تعادل جیب والدین را کاهش می دهند.

اگرچه استفاده از لباس فرم یک تنه موضوع مهمی برای نظم و انضباط مدارس است، اما اجباری شدن این طرح به گونه ای که فقط خرید از یک خیاط یا فروشگاه خاص مورد توجه مدیران مدارس باشد، باعث ایجاد تردید در این مورد می شود. ضمن اینکه از نظر هزینه های مالی نیز برای خانواده ها مشکل ایجاد می کند.

* محدودیت های جغرافیایی

البته تعیین محدوده جغرافیایی برای پذیرش دانش آموزان با مشکلاتی همراه است و گاهی با وجود نزدیک بودن محل سکونت دانش آموز به مدرسه، به دلیل متفاوت بودن شیوه تقسیم بندی در آموزش، والدین با پاسخ منفی مدیر مدرسه مواجه می شدند. و مجبور شدند فرزند خود را به مدرسه راه دور بفرستند، بر این اساس، تحمیل هزینه های سرویس مدارس، مشکلات ترافیکی جاده ای و البته افزایش ترافیک می تواند از پیامدهای سوء مدیریت در مراحل ثبت نام دانش آموزان باشد.

*پدیده ای به نام مدرسه

در همین رابطه علی حسین زاده کارشناس تعلیم و تربیت به خبرنگار المعلومه آنلاین گفت: یکی از بهترین شادی هایی که والدین به فرزندان خود می دهند ثبت نام در مدارس و مقاطع بالاتر است و در بسیاری از موارد والدین با هم می روند. برای ثبت نام به نام فرزندان خود به مدارس می روند و این به دلیل ذوق و علاقه دانش آموزان برای ثبت نام در مدارس است، اما این امر به دلیل برخی رویه های خودسرانه مدارس که هر ساله تکرار می شود قابل مشاهده است و به نظر می رسد که این مشکلات هرگز به حل شدن ختم نمی شود.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت می افزاید: در سال های اخیر شاهد پدیده ای به نام «مدرسه» در جامعه بوده ایم، یعنی مدارس هر تصمیمی بگیرند و هر چه می گویند باید اجرا شود.

به گفته حسین زاده، مدارس در حال حاضر هر مکانیزمی را که بخواهند در طول سال تحصیلی به ویژه در زمان ثبت نام تعیین می کنند، از گرفتن مبالغی به بهانه های مختلف از جمله شهریه، کمک اجباری به مدارس، ایجاد محدودیت برای ثبت نام دانش آموزان، الزام لباس فرم و غیره. مطالبی که والدین باید با آن موافقت کنند مجبور به ثبت نام دانش آموزان و انجام این مراحل!

وی می افزاید: نظام آموزشی باید به گونه ای باشد که مدرسه و نظام آموزش و پرورش در خدمت دانش آموزان و اولیا باشد و همه شرایط لازم برای رضایت کامل مشتریان فراهم شود اگر قرار است کمک های مردمی به بخش فعلی امور مدرسه انجام شود، رضایت و خرسندی است باید توسط والدین پرداخت شود، چیزی که این روزها نمی بینیم.

حسین زاده خاطرنشان می کند: در برخی کشورها هنگام ثبت نام دانش آموزان، برنامه ویژه ای را در ادارات مختلف برای والدین به همراه فرزندان خود در نظر می گیرند و در قالب این برنامه ها سعی می شود خاطره خوبی از روز ثبت نام در ذهن خانواده ها ایجاد کنند. .

* 3 جزء مهم ثبت نام

اما به نظر می رسد مدیران آموزش و پرورش برای بازگشت آرامش به خانواده ها باید فکر جدی تری برای این موضوع داشته باشند چرا که بخش مهمی از احساس آرامش افراد از مدرسه شروع می شود.

برای اینکه دانش آموزان بدون دغدغه در مدارس ثبت نام کنند، 3 مولفه مهم وجود دارد، اول نظارت جدی آموزش و پرورش بر عملکرد مدارس به ویژه مدارس دولتی، سیستم نظارت عمومی یکپارچه برای گزارش مشکلات مردم در زمان ثبت نام و پیگیری آنها، واکنش سریع مردم و در نهایت ایجاد بسترهای مناسب برای کمک های داوطلبانه و پرشور به مدارس بدون هیچ گونه اجبار و الزامی!

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *