چند توصیه مهم به پزشکیان درباره شهرک‌های صنعتی

تبلیغات بنری


مهدی بستانجی رئیس شورای هماهنگی شهرهای صنعتی سراسر کشور و رئیس کمیته شهرهای صنعتی ستاد پزشکی امید و بر اساس داده های مرکز آمار ایران در سال 1401 هجری شمسی بیش از 26 میلیون نفر در کشور شاغل بوده اند. و 2300 هزار نفر بیکار بودند و بر اساس همین آمار در سال 1401 هجری شمسی، اشتغال در بخش صنعت به 7 میلیون و 963 هزار نفر رسید، البته مبنای محاسبه اشتغال صنعتی به عنوان مثال معاون وزیر کشور مشخص نیست دولت فقید آقای رئیسی مدت کوتاهی پس از انتشار آمار اشتغال را ۸ میلیون و ۴۶۷ هزار نفر اعلام کرد.

اما آنچه مسلم است حدود 850 شهر و منطقه صنعتی زمینه اشتغال مولد کشور را فراهم کرده و 70 تا 80 درصد اشتغال کشور در واحدهای صنعتی و خدماتی کوچک و متوسط ​​و زنجیره تامین صنایع بزرگ شکل می گیرد.

حقیقت این است که دولت ها به وظایف خود در قبال شهرهای صنعتی و تولیدی به درستی عمل نکرده اند. بر اساس این قانون، دولت موظف است زیرساخت‌های عمومی اعم از آب، برق، گاز و فاضلاب را فراهم کند، اما آنچه در عمل رخ داد قطعی گسترده برق و گاز صنعتی به دلیل کسری تراز انرژی بود. آنچه می بینیم سخت تر شدن، کاهش تولید و افزایش قیمت تمام شده محصولات و خدمات است. آنچه شاهد آن هستیم تشدید فشارهای مالیاتی بر تولیدکنندگان و صنعتگران است و آنچه شاهد آن هستیم آزار و اذیت و استرس مداوم تولیدکننده به جای کمک به او است.

کارگران صنعتی در شهرک‌ها علاوه بر چالش‌های زیرساختی، به دلیل نبود درآمد پایدار برای مدیریت شهرک‌ها برای نگهداری و توسعه زیرساخت‌ها، با مشکلات شدید نگهداری نیز مواجه هستند. درآمد شرکت های خدماتی به سختی هزینه های نظافت و تامین امنیت و امنیت شهرک ها را پوشش می دهد، در حالی که شهرک ها دائماً با مشکلات برق، بهداشت و جاده مواجه هستند.

با تاکید بر عمل گرایی و غلبه بر رویه های نامطلوب گذشته، مانند «گفتگودرمانی»، «موفقیت»، «عدم گوش دادن به صدای فعالان و سازمان های صنعتی» و «یکنواختی در سیاست گذاری»، با اشاره به برخی از موارد چالش های مهمی که مطرح می کنم راه حل ها و پیشنهادات زیر توسط رئیس جمهور منتخب دکتر مزیکیان و کمیته انتخاب وزرای اقتصاد و صنعت برای رفع موانع تولید در شهرها و مناطق صنعتی ارائه شده است.
1- اصلاح روش وصول مالیات بر ارزش افزوده از زنجیره تولید به مصرف کننده نهایی و مالیات بر عملکرد از فروش.
۲- تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده پرداختی واحدهای مستقر در شهرهای صنعتی به شرکت‌های خدماتی/موسسات ساختمانی در شهرها با هدف ایجاد درآمد پایدار برای احیا و بازسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی.
3- اجرای کامل ماده 25 قانون بهبود مستمر کسب و کار با هدف افزایش تولید و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در بنگاه های کوچک و متوسط.
4- معافیت مالیاتی واحدهای منتقل شده به شهرهای صنعتی.
5- تنظیم و اصلاح فوری قوانین و مقررات مربوط به قانون نحوه اداره و تخصیص نواحی صنعتی ایران.

فعالان صنعتی به خوبی از کاستی ها و چالش های پیش روی دولت واقفند، اما برای دستیابی به رویکرد «کارشناس محور و تخصصی» و البته «مشارکت» رئیس جمهور، لازم است روند اصلاح سیاست های غلط؛ باید برای جلوگیری از اجرای اشتباهات قبلی، شنیدن و درک درست مشکلات و شورای هماهنگی شهرک های صنعتی سراسر کشور آمادگی دارد تا تجربه و ظرفیت عملیاتی خود را در سراسر کشور در اختیار تیم انتقال دولت قرار دهد. این کار را انجام دهید نقش ملی خود را ایفا کند

تبلیغات بنری

ettelaat به نقل از بهارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *